Gem. leestijd 4 min  21x gelezen

Interactieve digitale reis: zo werven wij de zorghelden van morgen! (inzending Franciscus)

Franciscus biedt als eerste ziekenhuis een interactieve, digitale reis voor kandidaten. Met video’s, weetjes en AR ervaren zij werken in ons ziekenhuis. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Interactieve digitale reis: zo werven wij de zorghelden van morgen! (inzending Franciscus)

Als eerste ziekenhuis in Nederland nemen wij potentiële nieuwe medewerkers mee op een unieke, digitale, interactieve ontdekkingstocht door Franciscus. Met onze innovatieve recruitmenttool laten we kandidaten op een speelse manier ervaren wat werken in een topklinisch ziekenhuis echt betekent. Wat maakt Franciscus bijzonder? Wat vinden collega’s typisch Franciscus? En waarom kiezen zij elke dag opnieuw voor ons?

Met onze innovatieve recruitmenttool laten we kandidaten wat werken in een topklinisch ziekenhuis als Franciscus echt betekent.

Via een eenvoudige link of QR-code duiken kandidaten direct in een wereld vol video’s, weetjes, foto’s en persoonlijke verhalen van onze medewerkers. Dankzij de interactieve opzet bepaalt de gebruiker zelf welke content hij of zij bekijkt, waardoor elke kennismaking met Franciscus op maat is.

Franciscus biedt als eerste ziekenhuis een interactieve, digitale reis voor kandidaten. Met video's, weetjes en AR ervaren zij werken in ons ziekenhuis. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat deze tool extra speciaal maakt, is de toevoeging van augmented reality. Bij het scannen van de QR-code op onze posters verschijnt onze collega Kristi op het scherm om de gebruiker mee te nemen in deze unieke ervaring. Zo voelt het alsof je al in het ziekenhuis rondloopt.

In de tool voelt het alsof je al in het ziekenhuis rondloopt.

Deze innovatieve tool sluit perfect aan op onze vernieuwde arbeidsmarktcampagne ‘Maak de stap naar het echte werk. Zet de stap naar Franciscus’. In de campagne spreken we zorgprofessionals en zij-instromers aan om de stap te maken naar het echte werk in de zorg en zo een maatschappelijke bijdrage te leveren aan de grote opgave waar we nu voor staan. Onze eigen collega’s spelen in zowel de campagne als de recruitmenttool de hoofdrol. Uiteraard is er nog veel aandacht voor de welbekende rode klomp van Franciscus en dragen nu ook de stafcollega’s rode ‘klompen’.

Franciscus biedt als eerste ziekenhuis een interactieve, digitale reis voor kandidaten. Met video's, weetjes en AR ervaren zij werken in ons ziekenhuis. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Op 14 november 2024 lanceerden we onze interactieve beleving. De eerste resultaten zijn erg positief. Bijna 2.000 keer werd de beleving gescand, met een mooie gemiddelde sessietijd van 5 minuten. Nog belangrijker: maar liefst 1.774 gebruikers gingen na het eerste hoofdstuk verder: een duidelijk teken dat de beleving écht wist te boeien en nieuwsgierigheid opwekte.

De lancering van Intractive zorgde voor een sterke en meetbare engagement, een interne cultuurboost én een breed online bereik.

Niet alleen extern maar ook intern had de campagne impact. De app zorgde voor een voelbare trots binnen de organisatie. Medewerkers voelden zich betrokken bij het verhaal en deelden deze trots verder. Daarnaast kregen de losse video’s op social media veel likes en een groot bereik – een extra boost voor onze zichtbaarheid en employer branding. Kortom: de lancering van Intractive heeft gezorgd voor een sterke en meetbare engagement, een interne cultuurboost én een breed online bereik.

Franciscus biedt als eerste ziekenhuis een interactieve, digitale reis voor kandidaten. Met video's, weetjes en AR ervaren zij werken in ons ziekenhuis. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als eerste ziekenhuis in Nederland hebben wij een interactieve, digitale recruitmenttool ontwikkeld die de beleving van kandidaten centraal stelt. Waar traditionele werving vaak statisch is, laten wij potentiële medewerkers op een innovatieve en speelse manier kennismaken met ons ziekenhuis. Dankzij interactieve content en augmented reality maken kandidaten een persoonlijke ontdekkingsreis, waarbij ze zelf bepalen wat ze willen zien en ervaren.

Kandidaten maken een persoonlijke ontdekkingsreis, waarbij ze zelf bepalen wat ze willen zien en ervaren.

Deze tool verlaagt de drempel om de zorgsector te verkennen, vergroot de betrokkenheid en versterkt onze vernieuwde arbeidsmarktcampagne ‘Maak de stap naar het echte werk. Zet de stap naar Franciscus’. Het is niet alleen een wervingsmiddel, maar ook een inspirerende ervaring die kandidaten écht een gevoel geeft van onze sfeer en cultuur.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Ontwikkelaar app: Intractive
  • Projectleiders Franciscus: Kristi Teodorascu & Charlotte van der Burg, corporate recruiters
  • Marketing & Communicatie: Franka Terlouw
  • Collega’s als sterren in de doelgroepvideo’s: Eline (operatieassistent), Nick (adviseur Marketing & Communicatie), Lorena (AIOS), Marlieke (regieverpleegkundige).
  • Collega’s in de compilatievideo ‘Typisch Franciscus’.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners