Instagram wordt steeds populairder onder recruiters om in contact te komen met kandidaten. En ook mobiel met ze chatten en whatsappen wordt almaar gewoner, blijkt uit recent (Amerikaans) onderzoek.
Het is nog steeds een kleintje vergeleken met LinkedIn. Waar 77 procent van de recruiters zegt veelvuldig LinkedIn te gebruiken om in contact te komen met kandidaten, is dat voor Instagram nog maar 25 procent, dus drie keer zo weinig. Maar als de voortekenen niet bedriegen, mag LinkedIn wel uitkijken: in 2017 zei namelijk nog 92 procent (vooral) dit netwerk te gebruiken, en sindsdien is het Instagram-gebruik juist verdubbeld.
Vooral millennial-recruiters (35%) en recruiters bij techbedrijven (63%) gebruiken veel Instagram
Vooral millennial-recruiters (35%) en recruiters bij technologiebedrijven (63%) zeggen vaak Instagram te gebruiken, zo blijkt uit onderzoek van Jobvite onder meer dan 800 Amerikaanse recruiters. Nog 10 andere opvallende bevindingen uit het onderzoek:
74%
van de recruiters verwacht dat het de komende 12 maanden moeilijker en competitiever wordt op de arbeidsmarkt.
31%
noemt de ‘quality-of-hire’ als de belangrijkste graadmeter van hun eigen succes, gevolgd door het verloopcijfer (23%), de time-to-hire (21%) en de cost-per-hire (7%).
47%
investeert meer in sociale media om het werkgeversmerk op te bouwen, gevolgd door investeringen in de werkenbij-site (21%) en marketing en advertising (12%).
43%
gebruikt whatsapp of sms om met kandidaten in contact te komen, en 88% zegt daar vooral positieve feedback van de werkzoekende op te krijgen, tegen 4% die er wel eens iets negatiefs over heeft gehoord van een kandidaat.
88% van de recruiters zegt van de werkzoekende positieve feedback te krijgen op mobiele chats
75%
van de recruiters heeft gemerkt dat de afgelopen 12 maanden kandidaten méér inzetten op salarisonderhandelingen in een sollicitatieprocedure (23% heeft zelfs een sterke groei hiervan gezien).
75%
van de recruiters zegt de afgelopen 12 maanden een kandidaat te hebben meegemaakt die zich alsnog terugtrok ná een contract getekend te hebben.
50%
noemt het werken met de hiring manager als grootste bottleneck in het proces, vooral het wachten op ze tijdens het selectieproces en tijdens het doorkijken van de cv’s.
55%
noemt ervaring als belangrijkste selectiecriterium, gevolgd door mondelinge vaardigheid, branchekennis en cultural fit.
67%
van de ondervraagden zegt dat het gebrek aan goede en gekwalificeerde kandidaten op dit moment hun grootste uitdaging is. Dit wordt gevolgd door: intense competitie (52%) en gebrek aan budget (36%).
60%
van de recruiters erkent dat onbewuste bias een reëel probleem is. Toch heeft slechts 15% ‘meer diversiteit’ opgenomen als een van de drie grootste prioriteiten voor de komende 12 maanden.