Omschrijving van de case
Online boodschappen doen is populair en blijft groeien. Zo ook bij Jumbo Supermarkten. In 2021 stonden er 10 nieuwe openingen gepland. Bestaande magazijnen van waaruit de bezorgers vertrekken, groeien in omzet en hebben dus continu extra bezorgers nodig. Dit vraagt om meer dan 1.500 nieuwe bezorgers.
Bezorgers maken Jumbo-fans aan de deur met letterlijk dé leukste boodschap.
Bezorgers vervullen een speciale rol bij Jumbo; ze bezorgen de bestelde boodschappen bij onze klanten thuis en maken zo Jumbo-fans aan de deur met letterlijk dé leukste boodschap. Wat die leukste boodschap is? Dat is voor iedere klant weer anders.
Relatie met bezorger centraal
In deze langlopende recruitmentcampagne, die gedurende het hele jaar op verschillende manieren kan worden ingezet, staat niet de bezorger zelf centraal, maar juist de relatie tussen bezorger en klant. De klant in allerlei verschillende samenstellingen, zien we in deze campagne continu vanuit het perspectief van de bezorger. Zo creëren we opvallende beelden en momenten gedurende het jaar. Deze aanpak is uniek ten opzichte van hoe de concurrentie bezorgers werft.
Ook tijdens de Grand Prix van Zandvoort is een opvallende activatie met Jumbo-bezorgbussen ingezet.
Deze campagne aanpak rollen we uit in een crossmediale campagne, waarbij we enerzijds onze owned media kanalen een prominente rol geven, zoals het Hallo Jumbo-magazine, onze eigen Jumbo Radio en wervingsmateriaal in de bezorgkratten die bij klanten thuis worden afgeleverd. Ook tijdens de Grand Prix van Zandvoort wordt een opvallende activatie met Jumbo bezorgbussen ingezet.
Battle of the HUB’s
Daarnaast strijden onze bestaande bezorglocaties gedurende het jaar tegen elkaar tijdens de interne referralactie ‘Battle of the HUB’s’, om zoveel mogelijk nieuwe collega’s aan te dragen. Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken worden ook paid media ingezet, zoals Google display bannering en targetted online campagnes op Facebook, Instagram, YouTube en Spotify.
Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken worden ook paid media ingezet.
Gedurende het hele jaar spelen we in op relevant merkactivatiethema’s, zoals thuiswerken in verband met Covid-19, feestdagen, de sportzomer, diversiteit en inclusie en zomerse taferelen, zoals een barbecue of examenfeest.
Wat was de impact van de case?
1. De campagne zorgt voor hoogste aantal Jumbo job-impressies ooit!
De unieke en onderscheidende aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen. De vacature van bezorger is meer dan 34.000.000 keer weergegeven en de vacatures zijn ruim 120.000 keer bekeken op onze carrièrewebsite. Onze vacatures zijn nog nooit eerder in één jaar zoveel bekeken. Dit grote aantal weergaven zorgde voor een stijging in reputatiescore: aan het einde van de campagneperiode werd er in het algemeen beter over Jumbo als werkgever gedacht.
2. Sollicitaties van zeer hoge kwaliteit
Meer dan 5.500 kandidaten hebben gesolliciteerd tussen april en december 2021. Maar liefst 31% van hen is aangenomen. De campagne heeft op deze manier 1.700 nieuwe collega’s opgeleverd – 13% boven target – die wij hebben mogen verwelkomen als bezorger op de hubs. Deze prachtige resultaten laten zien dat de campagne zowel qua boodschap als in middelen, zeer effectief is geweest.
3. De interne medewerker speelde een belangrijke rol bij het aannemen van nieuw collega’s
Dat medewerkers de beste ambassadeurs voor je merk zijn, bleek maar weer tijdens deze campagne. Met de interne referralacties hebben onze eigen collega’s meer dan 200 nieuwe bezorgers geworven! Met een mooi record van 6 nieuwe medewerkers, aangedragen door slechts één Jumbo collega.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze campagne vormt het bewijs dat door het op een relevante manier integreren van de Jumbo merkpositionering ‘De leukste boodschap’ in het thema van de wervingscampagne, we bezorgers hebben aangetrokken die 100% het Jumbo-DNA bezitten. De campagne is daarnaast vernieuwend omdat ervoor is gekozen de relatie met de klant centraal te zetten, in plaats van de werkzaamheden.
Deze campagne laat zien dat je owned kanalen en eigen medewerkers ontzettend waardevol zijn.
Vanuit de belangrijke rol die de bezorger aan de deur vervult (het gezicht van Jumbo) is de intrinsieke motivatie van de doelgroep geprikkeld en werden zij getriggerd voor deze functie. Daarnaast laat deze campagne zien dat je owned kanalen en eigen medewerkers ontzettend waardevol zijn en hoe je deze effectief maar bovenal ook creatief inzet.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern
- Lotte Konieczek,
- Iris van Riswick en
- Juliëtta van Vugt
- Alle deelnemers en collega’s op betrokken locaties
Graag bedanken wij ook in het bijzonder (extern)
- Frank Reinders,
- Niels Houwer,
- Mark Klaris en
- Bente Verhoeven van Communicatie Team
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.