Nieuw matchalgoritme selecteert kandidaten op basis van objectieve testdata die toekomstig werksucces beter voorspellen. Lees de hele case van Randstad die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.
Case Randstad
Omschrijving van de case
Randstad Direct heeft een matchalgoritme ontwikkeld dat kandidaten selecteert op basis van wetenschappelijke test-data. Iedere kandidaat in onze database heeft een capaciteiten- en persoonlijkheidstest gemaakt. Hierdoor weten we precies op welke kenmerken zij goed scoren en in wat voor soort organisatiecultuur zij het best presteren.
De stappen:
Online intake
Om het algoritme zijn werk te laten doen, helpen we de werkgever om een functieprofiel op te stellen inclusief de juiste persoonskenmerken en hun organisatiecultuur. De werkgever vult zelfstandig de online de tool in. De tool bepaalt op basis van de functie de taken en persoonskenmerken, de werkgever hoeft alleen nog te bepalen welke voor hem van toepassing zijn. Tot slot vragen wij hem ook een korte organisatiecultuurtest te maken. Al deze data bundelen wij tot een grafisch functieprofiel.
Algoritme
Op basis van het functieprofiel maakt het algoritme een selectie van de top 30 kandidaten uit onze database die de hoogste matchscore hebben op wensfunctie, capaciteiten, persoonskenmerken, organisatiecultuur en werkervaring. De weging per variabele is op basis van big data bepaald.
Recruiter
De top 30 wordt vervolgens beoordeeld door een ervaren recruiter en zij selecteert de beste profielen. Vervolgens benadert zij de kandidaten per Whatsapp met het functieprofiel zoals opgemaakt door de werkgever. Kandidaten kunnen gelijk via Whatsapp aangegeven of ze in aanmerking willen komen voor de functie.
Voorstellen
We hebben er voor gekozen om afscheid te nemen van het CV (een slechte bron van data). Daarom stellen we kandidaten voor via een matchrapport. Het matchrapport bestaan uit algemene gegevens van de kandidaat, een wordcloud die de kandidaat omschrijft, zijn/haar motivatie, de totale matchscore en de matchscore op de gevraagde capaciteiten, persoonlijkheid, organisatiecultuur en werkervaring.
Wat was de impact van de case?
Communicatie
Van de kandidaten reageert 98% positief op het benaderen via Whatsapp
In 80% van de gevallen weten we binnen 24 uur of kandidaat in aanmerking wil komen voor de functie
Matchalgoritme
Top 30 bevat minimaal 6 geschikte kandidaten
Matchrapport
Werkgevers vragen niet meer naar het CV
Kandidaten krijgen beter passende functies aangeboden
Het matchrapport is voor 85% van de werkgevers reden om kandidaat uit te nodigen
Impact eigen medewerkers
Beter inzicht in de kwaliteiten van kandidaten
Efficiency in selectie van kandidaten
Betere uitnutting eigen database
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wij geloven dat het huidige werving- en selectieproces aan vernieuwing toe is. Dat het tijd is de selectie van kandidaten meer te baseren op objectieve data in plaats van afkomst, leeftijd, geslacht, studie of hobby’s. Het gaat er om of iemand in staat is succesvol te functioneren in de baan. Tijdens het ontwikkelen van onze dienstverlening hebben we dan ook niet het huidige proces als uitgangspunt genomen, maar de pijnen en frustraties van de werkgevers en kandidaten. Oh en we zijn nog geen andere partij tegengekomen die assessments gebruikt als primaire filter bij het selecteren van kandidaten (met andere woorden we testen iedereen en mede op basis van die data selecteren we).
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Jeroen Müller, initiator
Tom de Lange, product owner & online marketeer
Manon Veldkamp, arbeidspsycholoog & recruiter
Anthony Agustin, full stack developer
Claire Boon, visual designer
Denise Bachofner, e-mailmarketeer
Kees van Nunen, lean coach