Dat de inzet van bekende youtubers werkt om een jong publiek te bereiken, zagen we eerder dit jaar bijvoorbeeld nog bij Jumbo, dat met het duo Bram Krikke & Stefan de Vries zelfs een Werf& Award in de wacht wist te slepen. OnderhoudNL vertrouwt op datzelfde recept, door influencers Thomas Cox en Lise van Wijk in te zetten om de mooie kanten van het schilders- en onderhoudsvak onder de aandacht te brengen.
Influencers Thomas Cox en Lise van Wijk zetten zich in om meer jongeren tot schilders op te leiden.
Cox en Van Wijk (samen goed voor zo’n 200.000 volgers op Youtube en Instagram) gaan daarvoor in verschillende video’s de challenge aan om te zien wie het meeste talent heeft voor schilderwerk, glaszetten en behangen. Elke woensdag verschijnt een nieuwe video. Inmiddels zijn we alweer toe aan de vijfde (en laatste) editie. Daarin heeft Lise een pikante foto van Thomas gevonden en laat die vervolgens kamerbreed zien.
Tweejarige landelijke campagne
De video’s met de influencers maken onderdeel uit van een tweejarige landelijke campagne die voor meer instroom van jongeren in het schilders- en onderhoudsvak moet zorgen. Net als veel andere branches kent namelijk ook de schilders- en onderhoudsbranche momenteel een tekort aan vakmensen. En mocht er niets veranderen, dan wordt dat tekort alleen maar groter.
Jongeren kunnen ook een dagje meelopen bij een van de 26 Schildersvakopleidingen.
Daarom staan het opleiden en werven van jongeren en zij-instromers hoog op de agenda van brancheorganisatie OnderhoudNL. Naast de YouTube-video’s zijn er ook mini-challenges via het Instagram-account van de Schildersvakopleiding en geeft de branchevereniging ook tips aan bedrijven om zelf actief jongeren voor het vak te werven. Jongeren kunnen zich ook aanmelden voor een dagje meelopen bij een van de 26 Schildersvakopleidingen. Leerlingen van die opleidingen spelen overigens ook een belangrijke (hoofd)rol in de video’s. En in de 21 gifjes, die speciaal voor de campagne gemaakt zijn.
Wilhelm BV
Een van die schildersbedrijven die recent bijvoorbeeld zelf het heft in handen genomen heeft is Wilhelm BV uit het Zeeuwse Zaamslag. Het bedrijf heeft een behoorlijk kleurrijk bedrijfslogo, en laat dat in een nieuwe wervingscampagne volop zien, samen met de eigen medewerkers.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.