Meer dan 40 ‘makers’ en artiesten. In populaire titels als Rookworst de Podcast, FCA Daily of Met de Gurnels. Het Hoofddorpse YoungCapital zet in zijn nieuwe campagne vol in op een brede schare aan influencers om op te vallen bij zijn allerbelangrijkste doelgroep: jongeren. ‘Niemand kent het publiek immers beter dan zij’, zegt Shari Hubeek, Head of Brand Partnerships bij Top Notch en Noah’s Ark, en als zodanig betrokken bij de campagne.
‘Niemand kent het publiek immers beter dan deze influencers.’
De uitgebreide podcast- en influencercampagne is onderdeel van de eerder dit jaar gestarte Whatever Works. Work.-campagne van YoungCapital. De nieuwe campagne kwam tot stand in samenwerking met mediabureau Initiative. De campagne loopt tot halverwege november en beleefde vandaag zijn aftrap bij de Pantelic Podcast (iets met Ajax, dat vanavond tegen Napoli speelt).
Geen concept, maar strategie
Wil je jongeren bereiken, dan moet je daar wezen waar zij zelf ook zijn. Dat lijkt de onderliggende gedachte aan de bonte stoet aan influencers die voor de campagne is ingeschakeld. De makers zijn behoorlijk vrij gelaten in hoe ze hun medewerking aan de campagne invullen, aldus Hubeek. ‘We presenteerden geen concept, maar een strategie. Eén waarbij we deze makers de vrijheid geven om een eigen invulling te geven aan de campagne. We hebben hiervoor een breed netwerk aan creatieve artiesten en influencers gemobiliseerd die de komende weken het thema werk onderdeel maken van hun formats.’
‘Denk aan hilarische verhalen, minder fijne momenten en blunders op de werkvloer…’
Wat kunnen we daarbij verwachten? Hubeek: ‘Denk aan hilarische verhalen, minder fijne momenten en blunders op de werkvloer. Verder spreekt Supergaande z’n kijkers via YouTube aan, verschijnen er de komende tijd 6 interviews met makers en artiesten op de Top Notch- en Noah’s Ark-socials en lanceert YoungCapital met 10 influencers een Whatever Works. Work-TikTok-effect. Om zo op eigen manier invulling te geven aan Work.’
Niet alleen de leuke kant
‘Als YoungCapital richten we ons specifiek op de jonge doelgroep en duiken hiervoor hun leefwereld in. Podcasts en social media maken hiervan een groot deel uit. Vandaar dat we ‘werk’ ook hier op een verrassende en verfrissende manier naar voren brengen’, aldus Moniek van Asten (branding and advertising manager) en marketeer Assira Colmsee. ‘We gebruiken echte verhalen en focussen niet alleen op de leuke kant. Zo schetsen de makers een mooi beeld van de invloed die werk op je leven heeft. Op die manier hopen we jongeren te inspireren, en laten we zien dat het oké is om af en toe verkeerde keuzes te maken. Daar leer je van. Wij vinden het vooral belangrijk dat alle jongeren een baan vinden die voor hun werkt.’
‘We laten zien dat het oké is om af en toe verkeerde keuzes te maken. Daar leer je van.’
Naast de samenwerkingen met populaire podcasts en influencers, wil YoungCapital zich de komende tijd ook op andere manieren in de kijker spelen. Letterlijk, met bijvoorbeeld digitale reclameborden in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Maar de campagne is ook terug te zien op de tram in Amsterdam, social media en verschillende streamingsplatforms. Eigenlijk niet aan te ontkomen dus. Als je tenminste influencers volgt…