Gem. leestijd 2 min  911x gelezen

Indeed bindt in nieuwe campagne strijd aan met onbewuste vooroordelen

Indeed bindt in nieuwe campagne strijd aan met onbewuste vooroordelen

Onze sollicitatieprocedures zitten nog vol met vooroordelen. Tijd om die te doorbreken, stelt vacaturesite Indeed in een nieuwe campagne.

Of het nu gaat om ideeën over huidskleur, leeftijd, gender of geloofsopvattingen: onbewuste vooroordelen over persoonlijkheidskenmerken kunnen ervoor zorgen dat getalenteerde werkzoekenden worden tegengehouden of dat recruiters sterke kandidaten mislopen. Met behulp van verborgen gezichten spoort Indeed daarom werkgevers aan eens wat dieper na te denken over dit probleem en kandidaten eerst en vooral te beoordelen op hun vaardigheden.

Een van de laatste taboes

De vacaturezoekmachine noemt de onbewuste vooroordelen zelf ‘een van de laatste taboes rondom recruitment’. Senior vice president marketing Paul D’Arcy: ‘Bij Indeed geloven we dat iedereen de kans moet krijgen om het maximale te bereiken. Dat kan alleen als mensen worden beoordeeld op hun vaardigheden en talenten. Helaas is het aannemen van mensen nog steeds geen perfect proces. Door stereotypering kunnen geweldige kandidaten zich toch onzichtbaar voelen.’

‘Door stereotypering kunnen geweldige kandidaten zich toch onzichtbaar voelen’

Iets dat aanslaat bij werkzoekenden

De nieuwe campagne moet dit probleem direct aanpakken, zegt hij. ‘We weten dat de meerderheid van recruiters en werkgevers onze passie deelt om de beste talenten voor elke vacature te ontdekken. We willen daarnaast iets delen dat ook aanslaat bij werkzoekenden, en het idee verspreiden dat iedereen het verdient om te worden beoordeeld op zijn of haar vaardigheden en ervaring.’

indeed campagne onbewuste vooroordelen

Actueel thema

De zogeheten ‘Ga voor groots’-campagne van Indeed ging al in september 2017 live in de VS. Vanaf deze maand wordt hij ook uitgerold in Europa. Het gekozen thema is in elk geval actueel. In Nederland woedt nu bijvoorbeeld een behoorlijke discussie aan de Erasmusuniversiteit over het thema. En ook in de media is recent een groot initiatief gestart om de diversiteit te bevorderen, zowel binnen de mediabedrijven als naar buiten toe.

Lees ook:

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners