Hoe kun je in deze krappe arbeidsmarkt in een korte periode veel nieuwe monteurs op een creatieve manier aantrekken? Dat is de vraag die Royal Smit Transformers aan ons als Recruitment Now gesteld heeft. Royal Smit Transformers is een bedrijf met een bijzonder product. Zij bouwen Large Power Transformatoren. Een Transformator wordt gebruikt om spanning en/of stroom, opgewekt door bijvoorbeeld windmolens, zonder al te veel energie te verliezen om te zetten naar de stroom die wij in onze huiskamers kunnen gebruiken.
Het gaat hier om een bijzonder, maar ook onbekend product.
Het product is een bijzonder, maar ook heel onbekend product. Het onbekende van dit product zorgt ervoor dat de drempel tot solliciteren soms hoog ligt en hier liepen ze bij Royal Smit tegenaan. Om het onbekende van het product af te halen hebben wij het idee uitgewerkt voor een vrijblijvende meewerkdag, gericht op de verschillende monteurfuncties binnen Royal Smit.
Geïnteresseerden melden zich aan via de website, zonder cv en motivatiebrief. Na een telefonische kennismaking werden zij ‘Smitter voor een dag‘. Na de opening met een persoonlijke kennismaking volgde een rondleiding over de werkvloer, waarna er – na een lekkere maaltijd – ruimte was om als monteur mee te werken in de fabriek. De collega’s op deze afdeling werden gekoppeld aan een ‘Smitter voor een dag’ om zo te zorgen voor persoonlijke uitleg over de werkzaamheden binnen Royal Smit.
Naast het kennismaken met het product maakte de ‘Smitter voor een dag’ ook direct kennis met het team.
Naast het kennismaken met het product maakte de Smitter voor een dag ook direct kennis met het team en andersom het team ook met de mogelijk nieuwe collega. Beide partijen zien direct wat ze van elkaar kunnen verwachten en of er een match is. Op deze manier bespaar je de lange sollicitatieprocedure en krijg je een goed beeld van elkaar. Geïnteresseerde hoeven namelijk niet met cv en motivatiebrief te reageren, maar mogen zich digitaal aanmelden. Na aanmelding kregen zij een belletje waar we kort de motivatie doornamen en wat informatie deelden met elkaar. Je komt dus uiteindelijk in dienst zonder echt te solliciteren.
Wat was de impact van de case?
Het doel was om 15 deelnemers voor de eerste editie van dit event te vinden, waarna 5 mensen op arbeidsvoorwaardengesprek kwamen en minimaal 2 deelnemers ook daadwerkelijk als nieuwe collega bij Royal Smit kwamen werken. Binnen een week na het online zetten van de campagne op social media en de werkenbij-site, onder begeleiding van nieuw opgenomen videobeelden, zaten de 15 beschikbare plekken vol en stonden er al 5 aanmeldingen voor een vervolg op de lijst.
De teamleiders, die in het begin sceptisch waren over dit plan, vroeger direct om een tweede editie.
De deelnemers waren erg enthousiast over het idee en vonden het fijn om eerst ergens binnen te mogen kijken voordat er direct een sollicitatieprocedure aan vasthangt. Van de 15 deelnemers zijn er 10 op gesprek geweest, van wie er 5 zijn gestart. Vincent (HR-director) is erg tevreden over dit resultaat. Ook de teamleiders, die in het begin sceptisch waren of dit plan wel ging werken, zijn enthousiast en vroeger direct om een tweede editie.
Die tweede editie heeft inmiddels ook plaatsgevonden. Hier waren 12 beschikbare plekken. Deze zaten na 3 dagen vol. Van de 12 deelnemers kwamen er 5 op voorwaardengesprek en gaan er 4 starten. Inmiddels staan ook de derde, vierde en vijfde editie gepland. Naast monteurs is deze dag nu ook toegankelijk voor een aantal kantoorfuncties. De deelnemerslijsten lopen wederom snel vol.
Inmiddels staan ook de derde, vierde en vijfde editie gepland.
Voor Royal Smit Transformers is deze dag een groot succes, die ze voor verschillende teams met regelmaat terug gaan laten komen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Met deze manier van werven verleid je kandidaten en verkort je enorm de sollicitatieprocedure. Ook krijgen sollicitanten de kans om echt te zien of de functie bij ze past en je slaat het officiële gedeelde met cv’s en motivatiebrieven over. We kijken hierbij naar competenties en talenten.
Een bijkomend voordeel is dat de kandidaat direct ervaart of er een klik is met het team. Doordat de nieuwe medewerker de functie al eens ervaren heeft, heeft hij/zij bij start direct een idee wat de verwachtingen in de functie zijn. Dit neemt onrust weg. Het is laagdrempelig, snel en persoonlijk.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Recruitment Now
- Cora Lelie (Recruiment Specialist)
- Diederik van Vugt (Founder) van Recruitment Now
Royal Smit Transformers
- Vincent Wentink (HR-Director)
- René Westen (Recruiter a.i.)
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lees ook