In de oververhitte arbeidsmarkt van vandaag is het werven van getalenteerde jonge professionals een flinke uitdaging. Vooral in een competitieve sector, waar universiteiten en andere organisaties strijden om de aandacht van net afgestudeerden en talentvolle starters. Hoe kun je dan opvallen als provincie? De provincie Zuid-Holland besloot daarvoor de samenwerking aan te gaan met Recruitment Marketeers. Zouden zij misschien weten hoe hoogopgeleide trainees aan te trekken, die niet alleen kennis en frisse perspectieven inbrengen, maar ook hun toekomstige loopbaan binnen de publieke sector willen voortzetten?
Om voldoende trainees te werven, werd besloten niet alleen in Zuid-Holland te adverteren.
Het wervingsproces dat het Haarlemse recruitmentmarketingbedrijf vervolgens opzette begon met een nauwkeurige analyse van de doelgroep en de marktsituatie. Samen met de provincie Zuid-Holland werd een media- en contentstrategie opgesteld, waarin een doelgroepgerichte aanpak centraal stond. Specifiek werd besloten om niet alleen in Zuid-Holland te adverteren, maar ook in aangrenzende provincies zoals Noord-Holland, Utrecht en Noord-Brabant, waar universiteiten gevestigd zijn die talent kunnen leveren voor traineeships.
Met speciale aandacht voor… Wageningen
Daarbij werd bijzondere aandacht gegeven aan studenten en starters uit Wageningen, aangezien afgestudeerden van de universiteit in die stad steeds meer interesse tonen in de publieke sector. Door dit maatwerk ontstond een doordachte en gefocuste strategie die verder ging dan het initiële advies. ‘Het begon al goed met het afstemmen rondom de opzet van de campagne, waar we snel over en weer tot een campagneconcept kwamen met de kanalen, shortcopy en banners’, blikt Meaghan Schoon terug, adviseur arbeidsmarktcommunicatie en recruitment bij de provincie.
Vanaf de kick-off in september dit jaar werd het campagneconcept snel afgestemd, aldus Schoon. En gedurende de looptijd van de campagne was er wekelijks contact over de voortgang, waarbij de provincie proactief updates kreeg over de aanmeldingen. ‘Dit gaf ons direct inzicht in de resultaten en maakte het mogelijk om de campagne waar nodig bij te sturen. Een voorbeeld van de flexibiliteit van Recruitment Marketeers was hoe snel ze de tone of voice van de campagne wisten aan te passen, na onze feedback om deze beter aan te laten sluiten bij de identiteit en waarden van de provincie Zuid-Holland.’
180 sollicitaties in 1 maand
De campagne, die vanaf 7 september een maand lang live was, leverde uiteindelijk niet alleen 8.240 websitebezoeken op, maar ook 180 sollicitaties. En de kwaliteit daarvan was hoog, aldus Schoon. ‘Door dit hoge aantal sollicitaties kwamen we als provincie in een luxe positie terecht. We konden zo selecteren uit een diverse en kwalitatieve groep kandidaten. De selectiecommissie heeft al laten weten dat ze sommige kandidaten met pijn in het hart hebben moeten afwijzen, omdat ze zo goed waren. De kwaliteit en kunde van kandidaten lag dit jaar heel dicht op elkaar.’