Gem. leestijd 3 min  53x gelezen

Als provincie in 1 maand 180 sollicitanten werven voor 10 traineeships, hoe doe je dat?

De provincie Zuid-Holland kreeg vorige maand maar liefst 180 kwalitatieve sollicitaties, voor 10 beschikbare traineeplekken. ‘We moesten sommige kandidaten met pijn in het hart afwijzen, zo goed waren ze.’ Hoe kwam dat succes zo tot stand?

Als provincie in 1 maand 180 sollicitanten werven voor 10 traineeships, hoe doe je dat?

In de oververhitte arbeidsmarkt van vandaag is het werven van getalenteerde jonge professionals een flinke uitdaging. Vooral in een competitieve sector, waar universiteiten en andere organisaties strijden om de aandacht van net afgestudeerden en talentvolle starters. Hoe kun je dan opvallen als provincie? De provincie Zuid-Holland besloot daarvoor de samenwerking aan te gaan met Recruitment Marketeers. Zouden zij misschien weten hoe hoogopgeleide trainees aan te trekken, die niet alleen kennis en frisse perspectieven inbrengen, maar ook hun toekomstige loopbaan binnen de publieke sector willen voortzetten?

Om voldoende trainees te werven, werd besloten niet alleen in Zuid-Holland te adverteren.

Het wervingsproces dat het Haarlemse recruitmentmarketingbedrijf vervolgens opzette begon met een nauwkeurige analyse van de doelgroep en de marktsituatie. Samen met de provincie Zuid-Holland werd een media- en contentstrategie opgesteld, waarin een doelgroepgerichte aanpak centraal stond. Specifiek werd besloten om niet alleen in Zuid-Holland te adverteren, maar ook in aangrenzende provincies zoals Noord-Holland, Utrecht en Noord-Brabant, waar universiteiten gevestigd zijn die talent kunnen leveren voor traineeships.

Met speciale aandacht voor… Wageningen

Daarbij werd bijzondere aandacht gegeven aan studenten en starters uit Wageningen, aangezien afgestudeerden van de universiteit in die stad steeds meer interesse tonen in de publieke sector. Door dit maatwerk ontstond een doordachte en gefocuste strategie die verder ging dan het initiële advies. ‘Het begon al goed met het afstemmen rondom de opzet van de campagne, waar we snel over en weer tot een campagneconcept kwamen met de kanalen, shortcopy en banners’, blikt Meaghan Schoon terug, adviseur arbeidsmarktcommunicatie en recruitment bij de provincie.

Vanaf de kick-off in september dit jaar werd het campagneconcept snel afgestemd, aldus Schoon. En gedurende de looptijd van de campagne was er wekelijks contact over de voortgang, waarbij de provincie proactief updates kreeg over de aanmeldingen. ‘Dit gaf ons direct inzicht in de resultaten en maakte het mogelijk om de campagne waar nodig bij te sturen. Een voorbeeld van de flexibiliteit van Recruitment Marketeers was hoe snel ze de tone of voice van de campagne wisten aan te passen, na onze feedback om deze beter aan te laten sluiten bij de identiteit en waarden van de provincie Zuid-Holland.’

180 sollicitaties in 1 maand

De campagne, die vanaf 7 september een maand lang live was, leverde uiteindelijk niet alleen 8.240 websitebezoeken op, maar ook 180 sollicitaties. En de kwaliteit daarvan was hoog, aldus Schoon. ‘Door dit hoge aantal sollicitaties kwamen we als provincie in een luxe positie terecht. We konden zo selecteren uit een diverse en kwalitatieve groep kandidaten. De selectiecommissie heeft al laten weten dat ze sommige kandidaten met pijn in het hart hebben moeten afwijzen, omdat ze zo goed waren. De kwaliteit en kunde van kandidaten lag dit jaar heel dicht op elkaar.’

Naast de 180 sollicitaties ontving de provincie ook nog eens meer dan 85 bezoekers op een meet & greet op 27 september, waar potentiële kandidaten een kijkje konden nemen in hun toekomstige Haagse werkomgeving. ‘Dit event zorgde voor een unieke kennismaking, waarbij we als provincie onze missie, visie en mogelijkheden persoonlijk konden toelichten’, aldus Schoon, die tevreden terugkijkt op de campagne. ‘Dankzij de combinatie van creatieve content, opvallende banners, en een sterke positionering, hebben we de Provincie Zuid-Holland weer stevig op de kaart gezet als aantrekkelijke werkgever onder de jongere doelgroep.’

‘Dankzij creatieve content, opvallende banners en een sterke positionering hebben we Zuid-Holland weer stevig op de kaart gezet.’

De positieve ervaring met deze campagne smaakt naar meer, stelt ze ook. Voor toekomstige campagnes overweegt de provincie Zuid-Holland bijvoorbeeld om nog breder in te zetten op videoadvertenties via kanalen zoals YouTube en Twitch, om zo de jongere doelgroep nog effectiever te bereiken.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners