Iedere IKEA-medewerker heeft zijn of haar eigen motivatie om bij IKEA te werken. Zo’n persoonlijke missie noemen ze in Zweden een Uppdrag. Dat is dus ook het thema van een nieuwe campagne geworden.
De campagne is gemaakt over 3 maanden verspreid door een samenwerking van diverse afdelingen van IKEA Nederland (HR, Marketing en Corporate Communicatie), en de bureaus Havas Lemz en Condept. Er zijn onder meer campagnevideo’s gemaakt, how-to-vlogs, video-editing vlogs, studioshoots, en 15 fotoshoots op locatie. Daaruit is een speciale Uppdrag-pagina voortgekomen waar IKEA-medewerkers in tekst en video hun verhaal doen. Die verhalen moeten talent meer beeld geven over hoe het is om bij het Zweedse woonwarenhuis te werken.
De zogeheten Uppvlogs zien er ongeveer zo uit:
De nieuwe campagne reflecteert ‘onze sterke waarden en visie, en onze diverse, inclusieve, dynamische en doelgerichte werkcultuur’, aldus Vincent Frijdal, recruitmentspecialist bij IKEA Nederland. ‘De beste manier om te laten zien wat werken bij IKEA in de dagelijkse praktijk betekent, is door de medewerkers zelf aan het woord te laten. Een prachtig cv, LinkedIn-profiel en de juiste papieren vinden wij minder belangrijk dan wie jij bent als mens. Met deze campagne willen we laten zien wat we daarmee bedoelen, om zo de juiste mensen aan te (blijven) trekken.’
Architect van je eigen loopbaan
Bij IKEA ben je volgens Frijdal ‘architect van je eigen loopbaan’. Daarmee bedoelt hij: ‘We vinden vooral dat je je hart moet volgen (dat geldt voor zowel je studierichting als loopbaan) en dat je het ook moet durven bijstellen als je merkt dat de gekozen richting niet (meer) bij jou past. We hebben wel honderden voorbeelden van mensen die met een bepaalde opleiding en achtergrond binnen komen bij ons, maar naar verloop van tijd binnen IKEA iets heel anders gaan doen dan waarvoor ze waren gekomen. Samen met jou kijken we naar wat je missie is en hoe we jou kunnen helpen jezelf te ontwikkelen.’
Wie is de doelgroep?
Wie is eigenlijk de doelgroep van de campagne? Frijdal: ‘We kijken niet zozeer naar hoog- of laagopgeleid: we zoeken vooral mensen die met twee benen op de grond staan, die zichzelf willen ontwikkelen, die gek op verandering zijn en houden van improviseren, en die een passie hebben voor woninginrichting. Het gaat ons niet om een indrukwekkende trackrecord op je cv, maar vooral om wie jij bent, en of je je herkent in onze sterke waarden en onze visie. Natuurlijk is voor bepaalde functies ook een bepaald opleidingsniveau/richting vereist, maar het gaat dan vooral om werk- en denkniveau.’
Zo’n 2.000 vacatures per jaar
Inclusief natuurlijk verloop heeft IKEA Nederland vorig (fiscaal) jaar zo’n 2.000 vacatures vervuld.
De campagne bevat dus veel beeld, van heel veel mensen. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Lees ook: