500 buschauffeurs?! Dat is een stevige opdracht voor Transdev, een organisatie die bestaat uit meerdere labels, elk met een sterke regionale footprint, beter bekend onder de namen Connexxion, Breng, Hermes en dergelijke. Of we ook rekening kunnen houden met het laden van het werkgeversmerk? In feite 2 vraagstukken, directe werving én employer branding.
‘We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet.’
De primaire focus is de wervingscampagne. Wij zijn samen aan de slag gegaan met brainstormsessies. Het in kaart brengen en definiëren van positionering, doelgroep en de candidate journey om te komen tot een communicatieboodschap en aansprekend wervingsconcept welke past bij Transdev en haar regionale labels. We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet om de huidige werving op een ludieke manier te boosten.
In deze markt met vergrijzing onder werkende buschauffeurs is de pool te klein om mensen weg te trekken bij de concurrent. Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden is het credo. Hoe communiceer je dit dan op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met 1 relevante boodschap? Wij ontwikkelden samen de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.
‘We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.’
Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen spreken we mensen aan dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren zoals, betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laden we langzaam via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.
Maar hoe is het dan echt zo’n bus te besturen? Die ervaring kan worden opgedaan via de zg. zelfdebusbesturen-dag. Aangejaagd via een leadgen campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde zelf een half uurtje achter het stuur kan zitten, samen met een instructeur. Na afloop staat het recruitment team klaar om vragen te beantwoorden en is inschrijven voor de academy direct mogelijk, waar je wordt opgeleid tot buschauffeur .
Wat was de impact van de case?
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen. Een communicatieboodschap, gericht op het werven van buschauffeurs in een uniek, maar ook herkenbaar concept dat klopt met de kernwaarden en look & feel van Transdev.
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen.
Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev in deze fase herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s. Het zorgt er ook voor dat de huidige medewerkers zich betrokken blijven voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is wel identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder anderen, bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe doelgroep die nog niet eerder bij dit beroep heeft stilgestaan.
Heel bewust hebben wij de zogenoemde zelfdebusbesturen-dag geheel in een compleet ander jasje gestoken, om het actiematige karakter ervan te benadrukken. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Dit is een denderend succes gebleken!
We hebben de zelfdebusbesturen-dag in een compleet ander jasje gestoken.
Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In totaal meer dan 457 bezoekers op de zelfdebusbesturen-dagen en al 92 sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Er zijn zelf ook geluiden uit de markt merkbaar dat deze campagne wordt opgemerkt door concullega’s in de branche.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wij zijn uitgegaan van de kracht van de gevestigde merken die bekend zijn in de eigen regio, in een nieuw framework, gecombineerd met een unieke boodschap. We behouden hierdoor de herkenbaarheid, zodat we geen tijd zijn verloren in het opbouwen van een nieuwe brand identity. Het unieke van deze campagne is dat de boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ toepasbaar is in het bereiken van diverse doelgroepen, door gebruik te maken van beroepsgroepen in het beeldmateriaal.
De boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ is toepasbaar in het bereiken van diverse doelgroepen.
En door de combinatie met de actiematige zelfdebusbesturen-dagen in een totaal andere look & feel hebben we ook de doelgroep in beweging gebracht, mensen kunnen echt ervaren hoe het is om achter het stuur te zitten. Deze ervaring draagt bij aan de kracht van mond-tot-mond. De intensieve samenwerking, goede brainstormsessies en het snelle schakelen tussen Transdev en het bureau is key geweest in het succes. Dit alles was natuurlijk niet mogelijk zonder de durf van Transdev om dit gewoon te doen!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Opdrachtgever: Transdev, Adrie van Schalkwijk
- Arbeidsmarktcommunicatie, Creatie, Concept & Mediastrategie en executie:
Abovo Maxlead (via het eigen AMC label AMRecruitment): Contact Sue Ellen Balai
Alle afzonderlijke personen / namen staan in de bijgaande video
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.