Werkzoekenden van nu hechten steeds minder waarde aan idealisme. Maatschappelijke verantwoordelijkheid staat zelfs onderaan het verlanglijstje van hoger opgeleiden.
Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, onder ruim 4.000 (soms nog studerende) hbo’ers en academici van nog geen 45 jaar, gedaan voor het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek.
Verbaasd
Onderzoeker Karin Lammers zei bij de presentatie van de onderzoeksgegevens hierover nogal verbaasd te zijn. ‘We hebben er lang over nagedacht hoe dit komt. Maar we denken toch dat hbo’ers en wo’ers na de crisisjaren denken: nu eerst even tijd voor mezelf. Ik wil baanzekerheid, en een goed inkomen. Die maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat geloven we nu voor even wel.’
Van 4 naar 10
In het lijstje ’emotionele imago-aspecten’ dat werkzoekenden belangrijk zeggen te vinden, is idealisme gezakt van plek 4 naar plek 10. Bovenaan staan nu achtereenvolgens ‘betrouwbaar’, ‘professioneel’, ‘sociaal’, ‘flexibel’ en ‘open’.
Veel optimisme
Uit het onderzoek blijkt verder veel optimisme onder hoger opgeleiden. Ze zijn positief over de toekomst en durven weer uit te kijken naar een andere baan. Ruim de helft van hen geeft aan actief op zoek te zijn naar een andere job of te verwachten snel van werkkring te kunnen veranderen. De onderzoeksresultaten sluiten aan bij het arbeidsmarktrapport dat het UWV deze week publiceerde. Ook hierin staat dat hoger opgeleiden hun kansen op de arbeidsmarkt weer zonniger inzien.
Tot Favoriete Werkgever werd Shell uitgekozen, gevolgd door Rabobank en Philips. Unilever en ING completeren de top-5. Ook in de branches heersen vooral de ‘grote namen’. Bij de banken en accountants was Rabobank favoriet, onder energiemaatschappijen Eneco. In de telecombranche willen mensen het liefst bij KPN werken, in de ict is Google het meest gewild. In de industrie is Shell het populairst, in de pensioen- en verzekeringsmarkt Achmea, in de retail Unilever en in de techniek TNO. In de non-profit ten slotte ging GGZ Nederland er met de prijs als favoriete werkgever vandoor. Deloitte viel op als grootste stijger, Unilever als populairste bedrijf onder starters op de arbeidsmarkt.
Foto: uitreiking Favoriete Werkgever-Award aan GGZ Nederland, door presentator Harm Edens