Succesvolle werving is in toenemende mate een combinatie van arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsmarktbenadering, blijkt uit de eerste resultaten van het volledig vernieuwde Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Bijna 1/3 van de Nederlanders wordt jaarlijks gehunt door een bureau of werkgever.
1 op de 50 Nederlanders wordt wekelijks gehunt
Consultants, directieleden en mensen werkzaam in milieu worden het meest gehunt. Dit blijkt uit een analyse van een representatieve steekproef van ruim 5.000 personen die ondervraagd zijn door Intelligence Group.
Maar gevraagd of benaderd worden voor een baan is al lang niet meer een exclusieve aangelegenheid voor topfunctionarissen. 32 procent van alle werkzame Nederlanders wordt minimaal één keer per jaar benaderd door een werkgever of bureau om daar te werken of te solliciteren. Twee procent van alle werkzame Nederlanders wordt zelfs gemiddeld vaker dan eens per week benaderd. Bij mensen werkzaam in een milieufunctie, bediening en voedselbereiding en ICT is dit percentage zelfs veel hoger.
Schaarste op de arbeidsmarkt, het flex karakter van de functie en/of de afwachtende houding (en lastige wervingshaalbaarheid) verklaren grotendeels het feit dat organisaties meer dan gemiddeld op deze profielen hunten.
Nog nooit benaderd
Toch wordt lang niet iedereen direct benaderd. 32 procent geeft aan nooit gehunt te worden. Voor personen werkzaam in verpleging en onderwijs is dit zelfs 80 procent. Dit is zeer opvallend gezien de grote tekorten in deze functiegebieden. Mensen werkzaam in de facilitaire dienstverlening, toerisme en journalistiek worden het minst gehunt. Verpleging en onderwijs staan op plek 4 en 5. Dit is opvallend te noemen gezien de grote tekorten in deze functiegebieden. Een verklaring is mede te vinden in het feit dat het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving in deze sectoren veelal nog in de kinderschoenen staat en het ook niet sjiek wordt gevonden om ‘werknemers van elkaar te stelen’.
Nog meer maatwerk in arbeidsmarktbenadering
Het proactief benaderen van kandidaten is steeds meer een onderdeel van de hedendaagse arbeidsmarktcommunicatie. Deze trend wordt versterkt door technologische ontwikkelingen zoals CV databases, E-recruitmentsystemen, Social Media en Search Engines. Waar arbeidsmarktcommunicatie primair uitgaat van het bereiken en bewegen van doelgroepen, komt daar nu het benaderen van doelgroepen ook bij. Het speelveld van arbeidsmarktcommunicatie wordt groter en complexer de komende jaren, met nog meer maatwerk in arbeidsmarktbenadering.
Bron: onderzoek Intelligence Group