Gem. leestijd 4 min  802x gelezen

Humor en een logisch stappenplan levert veel nieuw personeel op (inzending RVE Plantenhandel)

De logische stappen vooraf en de seriepromotie van korte, humorvolle filmpjes gaf dé combinatie waardoor veel personen werden bereikt. Lees de hele case van RVE Plantenhandel die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Humor en een logisch stappenplan levert veel nieuw personeel op (inzending RVE Plantenhandel)

Omschrijving van de case

De bloemenexport is een belangrijke ader van onze Nederlandse economie. Een van de locaties van Royal Flora Holland is in Rijnsburg, gemeente Katwijk. Hier komt alle handelsdynamiek bij elkaar en is het mkb op allerlei manieren actief binnen deze branche. Zo ook het familiebedrijf RVE Plantenhandel.

De beste bloemen en planten komen elke week weer uit Rijnsburg voor zo’n 1.600 winkels in Duitsland.

Dit bedrijf bestaat ondertussen bijna 35 jaar en is uitgegroeid tot een serieuze leverancier van bloemen en planten. Met zo’n 30 vrachtauto’s bevoorraadt elke vrachtauto wekelijks ongeveer 40 tot 65 winkels van een aantal Duitse supermarktketens. De beste bloemen en planten komen elke week weer uit Rijnsburg voor zo’n 1600 winkels in Duitsland.

Er is vanuit Duitsland veel vraag om nog meer supermarkten te gaan beleveren.

Er is vanuit Duitsland veel vraag om nog meer supermarkten te gaan beleveren. Maar helaas wordt al geruime tijd de groei van de organisatie gedrukt door het tekort aan personeel. Voor het overgrote deel van al die bedrijven die binnen de Royal Flora Holland werkzaam zijn, geldt hetzelfde probleem. Het tekort aan personeel is groot en remt de groei. En ondanks continu adverteren en allerlei losstaande activiteiten levert dit weinig tot geen nieuwe medewerkers op.

Vijfstappenplan

RVE plantenhandel besluit om de WeYou-methode van Home4talent te gaan toepassen. Een methode met een aantal logische stappen die stap voor stap gestructureerd uitgevoerd dienen te worden. Deze 5 stappen bestaan uit:

1. De onderzoeksfase
2. De ontwikkelingsfase
3. De presentatiefase
4. De contactfase
5. De promotiefase

Het stappenplan resulteert uiteindelijk in een mooie werkenbij-site met een laagdrempelige manier om contact op te nemen. Zo is er zelfs de mogelijkheid om via de Whatsapp te solliciteren. Maar het venijn zit in de staart. Bij de laatste stap in het stappenplan, de promotiefase, wordt er gekozen voor een serie filmpjes. Korte filmpjes vol humor en luchtigheid met het doel om de werkenbij-site te bezoeken.

Wat was de impact van de case?

De campagne leverde allereerst heel veel enthousiasme, positieve promotie en bekendheid op zowel binnen als buiten de organisatie.

De campagne leverde veel enthousiasme op, zowel binnen als buiten de organisatie.

Daarnaast spraken de harde cijfers voor zich en werden door dit MKB-bedrijf, wat over andere budgetten beschikt als de multinationals, verrassend positieve resultaten geboekt. Zoals: meer dan 65.000 views op Facebook, meer dan 2.500 bezoekers aan de werkenbij-site, meer dan 8 nieuwe medewerkers aangenomen, kostenbesparing meerdere tienduizenden euro’s ten opzichte van inhuur personeel. En door de aanname van deze nieuwe mensen is er meer omzetgroei ontstaan. Dit alles binnen een tijdsbestek van nog geen 4 maanden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case geeft een mooie mix van éénvoud en een helder stappenplan en humor wat voor de kleinere organisaties of MKB-bedrijven veel wervingsresultaat kan opleveren. Het blijkt dat met creativiteit, visie en een beperkt budget meer oplevert dan dat het kost.

Het blijkt dat met creativiteit, visie en een beperkt budget je inspanning meer oplevert dan dat het kost.

De uiteindelijke slagroom op de taart was het ‘out-of the box’ denken bij de filmpjes. Een gedurfde manier om zonder direct te werven, wel wervingsresultaat te genereren. Juist de keuze om zo de filmpjes in te zetten hebben een flinke promotie opgeleverd. De humor en creativiteit van de filmpjes zorgde ervoor dat veel mensen het deelden op Facebook en het bereik flink toenam. De filmpjes werden gekoppeld aan herkenbare publieksmomenten (vertrek Sinterklaas, Valentijnsdag, liveshows Voice of Holland).

rve plantenhandel site

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Een heel belangrijke rol in het succes van deze campagne zijn de filmpjes. De bedenker en maker van de campagne filmpjes is Bart de Mooij (VideoConcept). Samen met Dennis Roijers van RVE Plantenhandel, die ook meespeelde in de filmpjes, kwam de productie tot stand. Samen met de begeleiding door Nico Houwaard met de WeYou methode van Home4talent en de ondersteuning op de werkenbij-site is dit een succesvolle combi gebleken.

rve plantenhandel

Bekijk hier alle inzendingen voor de Werf& Awards 2020

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners