Ontwikkelen, trainingen volgen en doorgroeien. Het zijn dingen waar veel organisaties op sturen. Zeker nu alles in rap tempo digitaler, flexibeler en skills-gerichter wordt. De millennials van een organisatie staan meestal dan ook te popelen om zichzelf zoveel mogelijk te ontwikkelen, maar de oudere medewerkers blijven nog wel eens wat achter. Zijn ze niet te motiveren? Vinden ze het wel best zo? Of zit er toch iets anders achter? Radboud van Hal en Darya Moghimi (Human Capital Group) zochten het uit.
Ouder worden op het werk
Radboud van Hal, die jarenlange ervaring in verschillende (recruitment)functies heeft, is sinds 2018 directeur van Human Capital Group, een brede adviesorganisatie op HR-gebied. Ze adviseren onder andere organisaties in het vinden van een nieuwe baan voor de medewerkers waarvoor ze geen plek meer hebben. Ze kijken hierbij naar welke skills iemand heeft, en welke daarvan ook in een ander beroep toepasbaar kunnen zijn.
Op het Loopbaanseminar vertellen ze hoe je met een andere bril naar oudere medewerkers kunt kijken.
Als HR-consultant werkt Darya Moghimi ook bij Human Capital Group. Ze is gepromoveerd Arbeids- en organisatiepsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen, en heeft haar PhD-onderzoek gedaan naar duurzame inzetbaarheid en gezond ouder worden op het werk. Daarin heeft ze zich gefocust op de motivatietheorieën van oudere werkenden. Bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat ouderen nog steeds goed kunnen functioneren, en vitaal en inzetbaar zijn. Op het Werf& Loopbaanseminar op 10 december gaan ze het samen hebben over hoe je als organisatie oudere medewerkers wendbaar en skilled houdt.
Geen beweging
‘Wij voeren veel gesprekken met grote organisaties’, vertelt Van Hal. ‘Die kampen allemaal met het probleem dat ze hun populatie niet in beweging krijgen.’ Ze bieden vaak een groot palet aan trainingen en opleidingen, maar er is maar een beperkte groep die daaraan deelneemt. En dat terwijl de gemiddelde leeftijd stijgt, en hun werknemerspopulatie vergrijst. Hoe zorg je dan toch ervoor dat jouw organisatie wendbaar blijft, en je de gehele populatie daarin meeneemt?
Anders denken over drijfveren
Volgens Van Hal zijn de trainingen van veel organisaties nu met name gericht op ontwikkelen en iets nieuws leren. Dat werkt ook heel goed voor de jongere medewerkers. Maar de oudere medewerker denkt daar toch anders over. Waarna de organisatie dit ziet als: ‘ze willen niet’. Dit is onterecht,aldus Van Hal. ‘Wat wij zien is dat organisaties niet in staat zijn om te achterhalen wat oudere medewerkers drijft, wat hun motivatie is. Gelijktijdig bieden organisaties – vanuit de beste bedoelingen – trainingen en ontwikkelprogramma’s aan die niet aansluiten bij de behoeften van oudere medewerkers.‘
‘Wat wij zien is dat organisaties niet in staat zijn om te achterhalen wat oudere medewerkers drijft.’
En dat is ‘echt zonde’, zegt hij. ‘Wij kijken liever met een andere bril naar het vraagstuk en beginnen bij de motivatie en drijfveren van de medewerker. Als we een zijstap nemen naar de wereld van marketing, dan zal een marketeer nooit zeggen dat ‘de klant niet wil’. Hij zal op zoek gaan naar de behoeften van de klant. Vanuit de theorie zijn we nu de eerste inzichten aan het delen met grote organisaties.’
Kennis over grotere plaatje
Volgens Darya Moghimi verschilt die motivatie namelijk wel degelijk. ‘Organisaties vinden het moeilijk om hun oudere medewerkers in ontwikkeling te brengen. Dat ligt vooral aan de verschillen in wat jongere en oudere mensen motiveert.’ Moghimi stelt dat oudere werknemers door hun werk- en levenservaring heel veel skills hebben waarvoor je niet eens een diploma kunt halen. ‘Dat gaat niet over kennis van een opleiding, maar over kennis van het grotere plaatje. Zulke dingen kun je alleen maar opbouwen over de tijd.’
Inzichten en handvatten
‘De oproep die ik wil doen in het seminar is om op een andere manier te luisteren naar je doelgroep’, aldus Moghimi. ‘Zodra je door hebt welke onderliggende motivaties medewerkers hebben, kun je goede interventies doen en erkennen dat er een diversiteit is als het gaat om ontwikkelbehoeftes. Daar moet je je producten en diensten op inrichten om te zorgen dat al je doelgroepen in beweging komen.’
‘We zullen inzichten geven in de theorie achter het vraagstuk en hoe je deze praktisch kunt vertalen naar jouw organisatie.’
‘Dat begint bij het doorgronden van de behoefte, zoals welke skills ze willen meenemen naar de toekomst’, aldus van Hal. In het seminar wil hij dan ook handvatten geven om met een kritische blik te kijken naar hoe je als organisatie oudere medewerkers in beweging probéért te krijgen. En handvatten hoe je ze vervolgens ook daadwerkelijk in beweging krijgt. ‘We zullen inzichten geven in de theorie achter het vraagstuk en hoe je deze praktisch kunt vertalen naar jouw organisatie.’
Benieuwd naar alle tips?
Kom op 10 december naar het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals, met als centrale thema ‘Skills for the Future’. Daar vertellen Radboud van Hal en Darya Moghimi (Human Capital Group) je onder andere de handige toepassingen in hun praktijk. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar.