Er zijn van die campagnes die zich richten op een best grote doelgroep, maar waar je landelijk toch weinig van meekrijgt. Van die campagnes die zich nog specifiek richten op de lokale werkzoekende. En die daar ook nog eens de eigen materialen in de openbare ruimte voor kunnen gebruiken. De recente campagne van de HTM onder de noemer ‘Stap in de leukste baan van Den Haag’ is daar zo’n voorbeeld van.
Onlangs sprak HTM met de vakbonden af om volgend jaar 145 nieuwe medewerkers aan te trekken.
Onlangs maakte het Haagse vervoerbedrijf in het cao-onderhandelingsresultaat afspraken met de vakbonden om volgend jaar 145 nieuwe medewerkers aan te trekken. Dit is bedoeld als een van de maatregelen om de werkdruk te verlagen. Om dat doel te halen, rijden vanaf deze week een jaar lang een speciaal bestickerde GTL-tram, een RandstadRailtram en een bus in de Haagse regio. Op de voertuigen zijn 4 trotse medewerkers van HTM te zien, die werkzaam zijn als servicemonteur, OV-steward, en monteur infrastructuur.
D-rijbewijs
Een van de belangrijkste pluspunten die de Haagse vervoerder in de strijd gooit is de eigen vakschool. Hier kun je als medewerker opleidingen volgen als boa-controleur OV, trambestuurder, buschauffeur, OV-steward of leerling monteur mechatronica. HTM is zelf ook bevoegd als rijschool voor het D-rijbewijs, nodig om een bus te mogen rijden. Daarnaast zorgt de Vakschool ervoor dat huidige medewerkers gekwalificeerd blijven om hun functie te mogen blijven uitoefenen.
Een van de belangrijkste pluspunten die de Haagse vervoerder in de strijd gooit is de eigen vakschool.
De HTM-campagne bestaat naast de bestickerde trams en bussen uit 4 nieuwe wervingsfilms waarin HTM’ers figureren in hun eigen functie van monteur en project engineer. Daarnaast zijn er eerder al filmpjes gemaakt voor de functies van trambestuurder, buschauffeur en boa-controleur. De wervingsfilms en alle vacatures zijn te vinden op de werkenbij-site van HTM.
Een van de oudste vervoerbedrijven
HTM bestaat al sinds 1864. Mede door corona was de omzet van het bedrijf de laatste 2 jaar flink lager dan daarvoor. Waar er in 2019 nog 15 miljoen mensen in een van de 123 HTM-bussen stapten, waren dat er in 2021 nog maar iets meer dan 8,5 miljoen. Het aantal lightrail- en tramreizigers daalde van ruim 85 naar 48 miljoen per jaar.
Het aantal lightrail- en tramreizigers daalde in de coronatijd van ruim 85 naar 48 miljoen per jaar.
Uit het jaarverslag van 2021 blijkt wel de personele uitdaging die het bedrijf heeft. Vorig jaar vertrokken 144 medewerkers, terwijl er maar 62 instroomden. Niet zo gek dus dat ‘verder professionaliseren van recruitment’ er als een van de belangrijkste maatregelen wordt genoemd voor de komende tijd. In de strijd om nieuwe medewerkers kan HTM overigens gelukkig wel terugvallen op een medewerkertevredenheidsonderzoek uit 2020. Daarin werd het bedrijf bovengemiddeld beoordeeld op werkgeverschap. Daar heeft HTM het keurmerk World Class Work Place 2020 – ofwel Beste Werkgever van 2020 – voor gekregen.
Lees ook
- Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Hoe DJI ook voor verpleegkundigen een boeiende werkgever wil zijn (podcast)
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.