De tweede dag van HR Tech Europe begint met big data bij talent management en een forumdiscussie over veranderingen binnen talentmanagement aan de hand van ervaringen van Virgin Media en Papyrus Group.
Talent management minus big data = rubbish
Big data is hot en biedt HR veel kansen door de inzichten die het biedt. Maar er is zoveel data dat er er een data overload is zegt Nick Holley directeur van Henley Business School. Er zijn organisaties die heel veel statistieken opleveren waar niemand op zit te wachten. Daar houden dan een aantal fte zich mee bezig. Voor niets. In plaats van uit te gaan van de data moet je het probleem centraal zetten En daar vervolgens de juiste data bij te zoeken. Zonder een goede strategie weet je ook niet welke talentimplicaties het met zich meebrengt, wat de kloof is tussen huidig en gewenst talent en wat vervolgens HR kan bijdragen. Holley besluit zijn presentatie met het feit dat we HR zover moeten krijgen dat ze data niet zien als iets engs, maar juist kansen biedt. Kansen om te laten zien wat de bijdrage van talent en HR is bij het realiseren van productiviteit, omzet, winst, aandeelhouders etc.
Tijd voor talentmanagement
In een forumdiscussie vertellen Mark Lamswood, Talent Manager bij Virgin Media in de UK en Christian Carlsson, Senior VP HR van de Papyrus Group in Zweden. Discussie wordt geleid door Jason Corsello, VP Corporate Strategy & Marketing bij CornerstoneOnDemand. Beide bedrijven hebben een verschuiving gezien als het gaat om talent. Zowel watbetreft generaties op de werkvloer, diversiteit als de veranderende vraag naar vaardigheden. Virgin Media is goed in staat om talent te spotten, alleen blijft talent vaak binnen een van de 3 divisies. Aan de interne mobiliteit tussen divisies moet nog worden gewerkt. Bij Papyrus Group blijven medewerkers lang hangen. Iets te lang om veranderingen te kunnen bewerkstelligen. De kunst is om enerzijds stabiliteit te hebben, maar tegelijkertijd wel proactief te blijven. Een goede mix van medewerkers is hierbij essentieel.