Gem. leestijd 2 min  1889x gelezen

HR Tech: talentpools via gamification bij Swarovski

HR Tech: talentpools via gamification bij Swarovski

Vandaag en morgen vindt HR Tech Europe plaats in de RAI in Amsterdam. Een Europees evenement bestaande uit congres en beursvloer. Werf& is er twee dagen bij en doet verslag. In deze eerste reportage Prof. Dr. Armin Trost over talent relationship management en Stijn De Groef van Swarovski over het bouwen van talentpools via gamification.

Talent Relationship Management

In plaats van focus op vacatures moeten recruiters zich meer focussen op talent stelt Armin Trost, Professor for HRM aan Furtwangen University Business School. Eerst is het belangrijk om de doelgroepen te definieren. Wie zoekt u, hoeveel en hoe schaars is de doelgroep. Vervolgens gaat u met uw employer value proposition aan de slag, zegt Trost. Uw authentieke belofte aan huidige en nieuwe medewerkers. Wat zijn uw sterke kanten, wat vindt de doelgroep belangrijk en wat belooft uw concurrent reeds. Uiteindelijk houdt u een onderscheidende EVP over.

Prof. Dr. Armin Trost op HR Tech Europe
Prof. Dr. Armin Trost op HR Tech Europe

Eigen medewerkers zijn als geen ander in staat om nieuwe medewerkers te identificeren en enthousiast te maken. Uit onderzoek van Trost blijkt dat je gemiddeld 7 cv’s nodig hebt om 3 mensen aan te nemen via referral. Het gebruik maken van het netwerk van de eigen medewerkers maakt onderdeel uit van active sourcing.

Wanneer je contact hebt met potentiele kandidaten, zul je ze moeten binden en boeien, oftewel candidate retention. Van nieuwsbrief tot kerstkaartje. Wanneer een kandidaat solliciteert begint de candidate experience. Candidate Experience gaat om snelheid, transparantie en waardering.

Talentpool via gamification

In haar wereldwijde recruitmentstrategie focust Swarovski zich op het bouwen van talentpools gecombineerd met een superieur employer brand experience. Senior Global Talent Manager Stijn De Groef vertelt dat Swarovski sales consultants zoekt voor haar boutiques (winkel mogen ze niet genoemd worden) en om te zorgen voor een duurzame toestroom van talent en zet hiervoor een talentpool op. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van gamification technologie middels een online platform. Kandidaten worden met dit platform getest met een virtueel assessment. In een digitale boutique omgeving krijgen kandidaten 18 normale situaties voorgeschoteld in 20 minuten waar ze op moeten reageren. De 18 situaties zijn gekoppeld aan de 7 competenties van de rol. De beste kandidaten gaan vervolgens door in het proces. Iedere kandidaat kan het assessment doorlopen. Overigens noemt Swarovski het naar buiten geen assessment.

Het project begon met het opstellen van het profiel van de sales consultant wat een aantal maanden duurde voordat Swarovski dit goed in kaart had gebracht. Het profiel is niet uniek stelt De Groef. Een succesvolle sales consultant kan ook succesvol zijn bij een andere werkgever.

Van alle mensen die het assessment maken wordt 45% direct afgewezen omdat ze niet matchen met het profiel. De mensen die slagen komen in de talentpool. Zodra er een vacature is worden kandidaten uit de talentpool benaderd. De talentpool wordt gevuld door actief te zijn op social media, met name via Facebook. De talentpool is nu groot genoeg, waardoor het plaatsen van traditionele wervingsadvertenties niet meer nodig is. 100% van de mensen die worden aangenomen in Engeland komen via het assessment.

Het resultaat is dat er voldoende instroom van talent is, minder verloop en een daling van de recruitmentkosten. De komende maanden wordt het platform in andere landen uitgerold waaronder Duitsland, Frankrijk, Italie en China.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners