Er is wereldwijd een tekort aan technisch personeel. Voor Shell een belangrijke reden om nieuwe medewerkers een goede introductie te geven. Hiervoor gebruikt Shell vanaf 2014 een online platform wat vanaf mei volgend jaar wordt uitgerold.
Onboarding bij Shell
Shell is wereldwijd een van de meest bekende merken met 87.000 medewerkers. Shell doet veel aan het werven van talent, maar belangrijk is natuurlijk om deze medewerkers te binden, start HR-strategist Ernst Blom van Shell zijn verhaal. Belangrijk doel van het onboarding programma is om de time to start te verkorten. Dit is soms wel een half jaar. Maar ook het aangaan van een relatie en het waarmaken van de merkbelofte. De oude manier van onboarding bestond uit veel papierwerk. Nu is Shell bezig haar onboarding geintegreerd te laten verlopen. Vanaf het tekenen van het contract tot en met de eerste 12 maanden in dienst.
Online platform
Om het onboardingproces tot leven te brengen maakt Shell gebruik van een online onboarding platform wat het onboarding proces faciliteert. Zowel voor nieuwe medewerker als voor leidinggevenden en HR. De portal gaat in Amerika in mei 2014 live voor 6.000 nieuwe medewerkers, 4.000 leidinggevenden en vele HR-medewerkers.
Impressie
Shell maakt gebruik van de techniek van Kenexa. In onderstaande video een impressie van de standaard versie van het online platform. De portal van Shell is bijvoorbeld geheel in eigen huisstijl.