Gem. leestijd < 1 minuut  3857x gelezen

HR Tech: Hoe Shell haar onboarding optimaliseert

HR Tech: Hoe Shell haar onboarding optimaliseert

Er is wereldwijd een tekort aan technisch personeel. Voor Shell een belangrijke reden om nieuwe medewerkers een goede introductie te geven. Hiervoor gebruikt Shell vanaf 2014 een online platform wat vanaf mei volgend jaar wordt uitgerold.

Onboarding bij Shell

Shell is wereldwijd een van de meest bekende merken met 87.000 medewerkers. Shell doet veel aan het werven van talent, maar belangrijk is natuurlijk om deze medewerkers te binden, start HR-strategist Ernst Blom van Shell zijn verhaal. Belangrijk doel van het onboarding programma is om de time to start te verkorten. Dit is soms wel een half jaar. Maar ook het aangaan van een relatie en het waarmaken van de merkbelofte. De oude manier van onboarding bestond uit veel papierwerk. Nu is Shell bezig haar onboarding geintegreerd te laten verlopen. Vanaf het tekenen van het contract tot en met de eerste 12 maanden in dienst.

Online platform

Om het onboardingproces tot leven te brengen maakt Shell gebruik van een online onboarding platform wat het onboarding proces faciliteert. Zowel voor nieuwe medewerker als voor leidinggevenden en HR. De portal gaat in Amerika in mei 2014 live voor 6.000 nieuwe medewerkers, 4.000 leidinggevenden en vele HR-medewerkers.

Impressie

Shell maakt gebruik van de techniek van Kenexa. In onderstaande video een impressie van de standaard versie van het online platform. De portal van Shell is bijvoorbeld geheel in eigen huisstijl.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners