Gem. leestijd 2 min  2147x gelezen

HR Tech: 45% van alle investeringen naar medewerkers

HR Tech: 45% van alle investeringen naar medewerkers

Op deze tweede dag van HR Tech Europe vertelt Isabelle Lerin-Basset, Head of Group Talent Management bij vervoerder Keolis, over de groeiplannen. Keolis wil de komende 3 jaar wereldwijd met 30.000 medewerkers groeien. Een goede HR-strategie hiervoor is essentieel.

80% van de medewerkers is chauffeur of bestuurder

Keolis is een van de grootste vervoersmaatschappijen in Europa. Oorspronkelijk opgericht en nog steeds het grootst in Frankrijk, groeit de organisatie wereldwijd. Wereldwijd zijn inmiddels 55.000 medewerkers werkzaam en in 2018 moet dit meer dan 85.000 medewerkers zijn. In Nederland zijn 1.300 medewerkers werkzaam binnen het onderdeel Syntus. In 2018 moeten dit er 2.500 zijn in Nederland. 80% van de medewerkers zijn chauffeurs of bestuurders van treinen, trams en bussen.

45% van alle investeringen naar medewerkers

Dat en vervoersbedrijf meer is dan allen maar treinen, bussen en trams blijkt uit het feit dat 45% van de interne ontwikkelingsmogelijkheden en onderdeel zijn van een internationaal bedrijf. Uit een onderzoek onder managers bleek dat de verschillende HR-processen goed worden gewaardeerd,  maar dat ze de integratie missen. Om de HR-processen te integreren is er zowel een inhoudelijk programma ontwikkeld als een HR-systeem geïmplementeerd. Essentieel voor de succesvolle uitrol hiervan waren dat maar liefst 3 boardmembers betrokken zijn, een extern communicatiebureau werd ingehuurd voor alle interne communicatie en dat de uitrol gefaseerd is gedaan in plaats van met en big bang.

Empowered

Uit onderzoek blijkt dat managers zich ’empowered’ voelen met het programma en het nieuwe HR-systeem. Medewerkers kunnen zelf inloggen en managers worden door medewerkers meer gezien als eerste HR-aanspreekpunt. De medewerkerstevredenheid is gestegen, talentpools zijn gebouwd in de recruitmentmodule waarin ook alleen in Frankrijk in een jaar tijd 27.000 sollicitaties zijn ontvangen. Het programma en het HR-systeem moeten nog internationaal worden uitgerold.

We imagine, care & commit

Ook de kernwaarden zijn opnieuw gedefinieerd passend bij e ambities van Keolis. De niuwe waarden zijn: we imagine, we care & we commit. Het mooie van de nieuwe kernwaarden is dat ze internationaal worden uitgerold in de lokale taal. Iets wat je niet vaak hoort bij internationals.

Meer over Keolis en het HR-systeem in onderstaande video’s

 

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners