Gem. leestijd 3 min  57x gelezen

Pannenkoekenbakkers werven op de Wadden? Dat vraagt ludieke arbeidsvoorwaarden

Net als de rest van Nederland kampen ook de Wadden met personeelstekorten. Om toch personeel te werven, moeten ondernemers op de eilanden vaak net wat verder gaan. En precies dat doet eethuis Hans & Grietje op Terschelling…

Pannenkoekenbakkers werven op de Wadden? Dat vraagt ludieke arbeidsvoorwaarden

Werken op de Wadden lijkt een unieke ervaring die menig horecaprofessional aanspreekt. Maar net als in de rest van Nederland kampt ook de horeca op de Waddeneilanden met personeelstekorten. De eilanden zijn beperkt bereikbaar, en voor werknemers die van wal komen, is huisvesting vaak een (groot) probleem. Flinke concurrentie en unieke omstandigheden dus. Om toch personeel te werven, moeten ondernemers vaak net wat verder gaan. En precies dat doet eethuis Hans & Grietje op Terschelling.

@omroepzilt

Een eethuis op Terschelling heeft hard een nieuwe pannenkoekenbakker nodig. Om die eindelijk binnen te halen, bieden ze een een iPhone 16 met abonnement, ticket naar Spanje en 2000 euro tekenbonus. Hele bijzondere arbeidsomstandigheden voor een pannenkoekenbakker 🙂

♬ original sound – Omroep Zilt – Omroep Zilt

 

Eigenaar Britt van der Wal heeft dringend behoefte aan een nieuwe pannenkoekenbakker en besloot flink uit te pakken om kandidaten over de streep te trekken. De arbeidsvoorwaarden? Onder andere: een splinternieuwe iPhone 16 Pro Max inclusief abonnement, een vliegticket naar Spanje én een tekenbonus van maar liefst 2.000 euro. Een behoorlijk aanbod dus, en dat allemaal om één pannenkoekenbakker binnen te halen.

‘Iedereen zit met koksproblemen. We moesten dus wat net wat anders dan de rest doen.’

De actie lijkt behoorlijk te slagen, en niet in de laatste plaats omdat veel media er afgelopen week aandacht aan besteedden, vertelt Van der Wal (!) aan RTL. ‘Ik heb zo’n 3- à 400 reacties op de vacature gekregen. Het gaat de hele dag maar door. Superfijn dat er zoveel animo voor is. Iedereen zit met koksproblemen. We moesten dus wat net wat anders dan de rest doen.’

Gratis surflessen

Het voorbeeld van het eethuis op Terschelling is niet uniek. Ook andere bedrijven op de Waddeneilanden zoeken naar manieren om zich te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Denk aan het aanbieden van gratis woonruimte, aantrekkelijke bonussen of unieke ervaringen. Bravo Ameland biedt medewerkers bijvoorbeeld gratis surflessen en accommodatie en bij De Krim op Texel krijg je gratis fitness, huisvesting, kinderopvang en de mogelijkheid om 4 uur per maand betaald vrijwilligerswerk te doen.

WestCord Hotels heeft een ‘Horeca Poule Waddeneilanden’, specifiek gericht op studenten uit Leeuwarden en omgeving.

WestCord Hotels scoort met hun ‘Horeca Poule Waddeneilanden’, een initiatief specifiek gericht op studenten uit Leeuwarden en omgeving die behoefte hebben aan afwisselend en seizoensgebonden werk in de horeca. Solliciteren is er laagdrempelig (bijvoorbeeld via WhatsApp) en werknemers profiteren van wekelijkse uitbetaling. Bovendien is er de mogelijkheid om samen met vrienden of vriendinnen te werken. Als extra motivatie ontvangen werknemers een netto bonus van 250 euro voor elke nieuwe collega die zij aandragen. Ook zet WestCord sterk in op TikTok. Zo vertelt Irene enthousiast wat ze doet bij Strandhotel Seeduyn op Vlieland:

@werkenbijwestcord

Meet Irene, onze collega bij Strandhotel Seeduyn op Vlieland! 💙 In de afleveringen van ‘WestCord Collega’s aan het woord’ vertellen we je alles over het werk van onze collega’s bij WestCord. Van leuke momenten tot grappige verhalen – kom meer te weten over ons team! 😄 #werkenbijwestcord #werkenbij #horeca #horecanederland #horecaleven #collegas #collega #interviews #genz #vlieland #westcord #westcordhotels #fyp

♬ origineel geluid – Werken bij WestCord

Positieve publiciteit

Ludieke acties zoals die van het eethuis op Terschelling, zijn niet alleen een manier om personeel te werven, maar ook een sterk staaltje marketing. Het bijzondere aanbod van de iPhone, de Spaanse reis en de bonus trok de aandacht op social media en werd volop gedeeld. Van RTL tot Omrop Fryslan en van Instagram tot TikTok. Hierdoor kwam het restaurant niet alleen in contact met potentiële kandidaten, maar kreeg het ook veel (positieve) publiciteit.

Werken op de Wadden heeft op zich al aantrekkingskracht. Combineer dit met creatieve campagnes, en je komt een heel eind.

Sociale media spelen hierin een sleutelrol. Werken op de Waddeneilanden heeft op zich al een zekere aantrekkingskracht. Combineer je dit met creatieve campagnes, dan kom je, zoals Hans & Grietje, een heel eind. Een van de belangrijkste motivaties voor mensen om op de Waddeneilanden te werken, is de unieke ervaring die het leven op een eiland biedt. Dat voelt bijna als vakantie, terwijl je tegelijkertijd gewoon aan het werk bent. Werkgevers die deze beleving kunnen koppelen aan hun vacature, hebben vaak een streepje voor. Ook als je dan een vakantie naar een niet-eiland (Málaga) erbij aanbiedt.

Meer lezen?

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners