De hotels, restaurants en cafés in Nederland hebben tot 2025 elk jaar zo’n 90.000 (!) nieuwe mensen nodig, terwijl er maar 11.000 een mbo-horecadiploma halen. Waar al die mensen dan te vinden?
In de horeca-sector staan nu al zo’n 40.000 vacatures open. En dat wordt de komende jaren alleen maar erger, aldus het vandaag verschenen onderzoeksrapport ‘Arbeidsmarkt en Opleidingsbehoefte Horeca’ van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland. KHN-voorzitter Robèr Willemsen spreekt dan ook van ‘een grote uitdaging’.
In 15 jaar ruim 30% mensen erbij
De horeca zit al een tijdje stevig in de groei. Sinds 2008 is het aantal banen in de horeca met een zesde toegenomen. Vorig jaar verdienden 407.000 mensen hun brood in onze eet-, drink- en slaapgelegenheden, zo’n 65.000 meer dan bijna 10 jaar geleden. Binnen 5 jaar komen er naar schatting nog eens zo’n 60.000 arbeidsplaatsen bij. Gezien het grote verloop in de branche, betekent dat volgens KHN dat alle horeca-ondernemers samen ruim 90.000 mensen per jaar moeten werven.
21.000 moeilijk vervulbare vacatures
Enkele andere opvallende cijfers uit het rapport:
- De groei van de horeca is vooral zichtbaar in Amsterdam, Flevoland en Brabant. In de noordelijke provincies is de groei minder groot.
- Restaurants (+32%) en lunchrooms en snackbars (+24%) kenden de sterkste groei in fte’s, terwijl de werkgelegenheid in cafés (-9%) afnam.
- Meer dan de helft van alle medewerkers is jonger dan 35 jaar. Door vergrijzing groeit de categorie boven 55 jaar.
- Ruim een derde van alle medewerkers werkt in de bediening. Het aantal koks is met 15% ook een grote groep.
- De horeca kent een groot verloop. In 2016 moest 39% van de horecamedewerkers ingewerkt worden. Voor velen van hen is horeca de eerste werkgever.
- Op dit moment telt de horeca zo’n 21.000 moeilijk vervulbare vacatures (langer dan 3 maanden open). Van alle vacatures zijn er de meeste in de bediening (22.000). Daarnaast zij er circa 6.000 vacatures voor koks, waarvan 80% moeilijk vervulbaar is.
- 75% van de horecabedrijven investeerde de afgelopen 3 jaar in opleidingen en cursussen.
- Jaarlijks halen 11.000 jongeren een MBO-horecadiploma.
Vol inzetten op behoud
Voor KHN-voorzitter Willemsen is het rapport aanleiding om vooral meer in te zetten op behoud van personeel. De sector heeft nu al veel last van concurrentie van bijvoorbeeld de bouw en de zorg, en kent vaak ‘korte baantjes’. Maar als horecawerk meer als carrière wordt gezien dan als bijbaan, kan dat het probleem mogelijk verzachten, zegt hij.
‘Investeringen in huidige medewerkers wegen al snel op tegen de kosten voor het werven van nieuwe’
Werkgevers moeten dan ‘goede arbeidsvoorwaarden, een prettige werksfeer en een goede balans tussen werk en vrije tijd bieden’, zegt hij. ‘En medewerkers opleiden en kijken naar doorgroeimogelijkheden. De investeringen die je hier als ondernemer voor doet, wegen al snel op tegen de kosten voor het werven en inwerken van nieuwe medewerkers.’
Enquête
Het onderzoek bestond naast een bronnenonderzoek uit een enquête die door 861 horecaondernemers is ingevuld. KHN start dit najaar met een Taskforce Personeel, die samen met opleidingsinstituten en andere partijen, zoals de vakbonden, gaat kijken wat nodig is om meer jongeren te interesseren en te enthousiasmeren voor een horecaopleiding en hoe het imago van werken in de horeca (verder) te verbeteren is.
Lees ook:
- Het regent weer personeelstekorten: van piloten tot hoveniers
- Schaarste alom in het nieuws: steeds grotere bedreiging voor bedrijfsleven
- Timmermannen en metselaars? Bouwsector heeft geen idee waar ze nog te vinden