Hoe enthousiasmeer je jonge mensen voor een vak met enorme arbeidsmarktkrapte? Totaalinstallateur Hoppenbrouwers pakt het modern aan met vlogs. Maar welke medewerker durft zélf de camera op te pakken?
Tijdens hun 13-delige YouTubeserie ‘Een toffe job bij Hoppenbrouwers’ loopt oud-medewerker Lotte de Laat langs bij een medewerker van Hoppenbrouwers. Op die manier kunnen kijkers beleven wat de functie inhoudt en wat bij het werk komt kijken op het gebied van dagelijkse werkzaamheden, plezier en obstakels. Humor speelt een belangrijke rol in de vlogs.
De serie is tot stand gekomen, nadat Lotte (die in het verleden werkzaam was op de afdeling personeelszaken) een vlog maakte tijdens de viering van het 100-jarig bestaan van Hoppenbrouwers. Het doel van de vlog is vierledig:
- Jongeren via vlogs enthousiasmeren voor de techniek
- Hoppenbrouwers als potentiële werkgever een gezicht geven: laten zien wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe leuk het is om er te werken.
- Een YouTube-kanaal waar bezoekers ook de video’s kijken, omdat ze als fun worden gezien.
- Door middel van de vlogs een positieve beeldvorming achterlaten over techniek
Met koninklijke allure
Hoppenbrouwers Techniek BV is een moderne totaalinstallateur met ruim 950 medewerkers vanuit verschillende locaties in Nederland. Het is een familiebedrijf met een historie van ruim 100 jaar. Afgelopen jaar hebben ze het predicaat Koninklijk mogen ontvangen, net als keurmerk Beste Werkgever 2017/2018.
Een van de instroominstrumenten die Hoppenbrouwers gebruikt, zijn bijbanen voor jongeren
Op dit moment hebben ze ruim 300 vacatures verdeeld over 9 vestigingen. Ze zijn continu bezig met nieuwe instroommogelijkheden en spreken een brede doelgroep aan.
Een van de instroominstrumenten die Hoppenbrouwers heeft, zijn de (technische) bijbanen voor jongeren. Studenten kunnen naast hun studie op zaterdag of in de avond aan de slag in hun panelenbouw. Ook studenten die de richting HR, Marketing & Communicatie studeren kunnen als ze tijd over hebben tijdens kantooruren bij hen aan de slag om alvast werkervaring op te doen. De vlogserie is een manier om deze doelgroep aan te spreken.
Niet te veel willen laten zien
Het concept is samen met creatief bureau PEP bedacht. Ideeën voor de toekomst zijn er ook al, zoals techniek-challenges die de jeugd moeten aanspreken. Waar Hoppenbrouwers tegenaanliep met het creëren van de vlogs is dat ze te veel wilden laten zien en vertellen, waardoor het niet meer aanspreekt. Het duurde even, voordat ze het goede format te pakken hadden, maar ze zijn inmiddels blij met de resultaten: 8.873 views voor de eerste vlog, 16.051 voor de tweede en (tot nu toe) 9.203 voor de derde.
In de toekomst wil Hoppenbrouwers graag een medewerker zelf laten vloggen, maar er heeft zich tot nog toe niemand gemeld die dat durft en wil.