Gem. leestijd 2 min  4332x gelezen

Hoofdpijn van je talentpool? Een top vijf van oorzaken.

Hoofdpijn van je talentpool? Een top vijf van oorzaken.

Er is al veel over geschreven, ook op deze site. Een talentpool als onderdeel van je recruitment lijkt het ei van Columbus. Dé manier bij uitstek om potentiële medewerkers alvast aan je organisatie te binden. Een mooie pijplijn van perfecte kandidaten die voor je klaarstaan. Je hoeft alleen nog maar je recruitment-hengel uit te gooien en je vacature is ingevuld. Lang leve de talentpool! Maar hoe komt het dan dat veel enthousiast gestarte talentpools inmiddels een stille dood zijn gestorven? Ik geef je vijf gevallen waarin een talentpool je gegarandeerd hoofdpijn bezorgt.

Het fenomeen talentpooling is iets dat veel organisaties bezighoudt. Regelmatig spreken wij bedrijven die óf al een talentpool hebben óf overwegen op korte termijn een talentpool te starten. In beide gevallen leidt een gesprek veelal tot een uitgebreide gedachtewisseling over de voors, tegens, do’s and don’ts van talentpooling. Een uitgebreid verhaal is hier eenvoudig over te schrijven. Maar wat zijn nu in het kort de belangrijkste factoren die je mee moet laten wegen als je daadwerkelijk van plan bent om daadwerkelijk met een talentpool van start te gaan?

1. Het ontbreekt aan een langetermijnvisie op de ontwikkeling van je personeelsbehoefte

Voor het succesvol en rendabel inrichten en implementeren van een talentpool dien je goed zicht te hebben op de personeelsbehoefte van je organisatie; nu en in de toekomst.

2. Je bent niet bereid of je hebt niet de mogelijkheid om voldoende budget te reserveren

Het inrichten en ‘runnen’ van een talentpool kost geld. Het vraagt om een aanzienlijke investering.

3. Je beschikt niet over de (personele) capaciteit om je talentpoolactiviteiten te ‘bemensen’

Het beheer en het onderhoud van een talentpool vereist continue aandacht. Voorwaarde voor succes is dat je de verantwoordelijkheid voor en het eigenaarschap over de talentpool structureel belegt bij tenminste één van je medewerkers.

4. Je talentpool heeft onvoldoende toegevoegde waarde voor je doelgroep(en)

Doorslaggevend voor het succesvol uitnodigen en vasthouden van de juiste kandidaten is de concrete toegevoegde waarde die een talentpool kandidaten biedt.

5. Binnen je organisatie bestaat geen draagvlak voor een talentpool

Een talentpool werkt niet als deze als een ‘eilandproject’ ergens in de organisatie wordt opgezet. Medewerkers een actieve rol geven als ambassadeur ondersteunt en versterkt de activiteiten rond een talentpool en verstevigt de basis voor langetermijnsucces.

Kijk hier als je meer wilt lezen over dit onderwerp.

Deze bijdrage is geleverd door André Hengeveld, directeur & Arbeidsmarktstrateeg bij arbeidsmarktcommunicatiebureau Campaign Group

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners