Werk zoeken in een andere taal, of als je de taal slecht machtig bent, kan soms een bezoeking zijn. Een nieuwe app hoopt die barrière te slechten en zo ‘honderdduizenden’ mensen toegang te geven tot de arbeidsmarkt.
Het is een ‘wereldwijde primeur’, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van initiatiefnemer Intelligence Group, over de introductie van hoooop.nl. Juist in knelpuntberoepen als de bouw, logistiek, horeca, schoonmaak, IT en akkerbouw zou de app een uitkomst kunnen zijn, zegt hij. ‘Het geeft toegang tot tienduizenden extra werknemers. In Nederland en daarbuiten.’
Lokale arbeidsmarkt toegankelijk maken
Vluchtelingen, migranten en analfabeten hebben vaak moeite om de Nederlandse taal te lezen en/of te schrijven. Veel vacatures blijven voor hen zodoende buiten bereik. Door taal-, vertaal- en voice-technologie te combineren kan de app echter vacatures voorlezen in de voorkeurstaal van de gebruiker. ‘Hiermee wordt een belangrijke stap gezet om de lokale arbeidsmarkt toegankelijk te maken voor iedereen met een mobiele telefoon die nu niet zelfstandig op zoek kan naar relevante vacatures’, aldus Waasdorp.
Je kunt er direct mee bellen
Webapp hoooop.nl kan niet alleen vacatures voorlezen, het is via de app ook mogelijk om direct te bellen met de vacaturehouder of werkgever die de vacature heeft. Nederlandse uitzenders en werkgevers kunnen de technologie gebruiken om buitenlands talent op de Nederlandse arbeidsmarkt te ontsluiten of om juist veel effectiever talent te werven in het buitenland.
In Nederland vindt maar 11% van de vluchtelingen na 3 jaar een baan
Oplossing voor de ijzeren voorraad
Zo kunnen makkelijker én duurzamer knelpunten op de arbeidsmarkt worden opgelost, stelt Waasdorp. “Als van een bepaalde doelgroep, zoals vrouwen, 50-plussers of jongeren 11% werkloos is, dan gaan alle alarmbellen af. In Nederland vindt echter maar 11% van de vluchtelingen na 3 jaar een baan, nog maar niet te spreken over de ijzeren voorraad bij sociale diensten die geen zicht hebben op de arbeidsmarkt. Met deze app zetten we een belangrijke stap om dit gat te dichten doordat zij toegang krijgen in hun eigen taal tot de lokale arbeidsmarkt, waarbij alles voice- en touchgestuurd is.’
Eigen algoritmes ontwikkeld
De app van Intelligence Group heeft eigen algoritmes ontwikkeld, samen met Webavance. Deze zijn vervolgens gekoppeld aan verschillende Google-technologieën en de complete vacaturedatabase van Jobdigger. De app maakt gebruik van de taalinstellingen en locatie van gebruikers. Zo worden voor het eerst wereldwijd vacatures voice- en touchgestuurd toegankelijk gemaakt, aldus Waasdorp.
Wereldwijde uitrol mogelijk
De volgende stap is volgens hem ‘om samen met investeerders, sectoren, uitzenders, gemeenten, sociale diensten en andere stakeholders de funding rond te krijgen om hoooop.nl breed toegankelijk te krijgen, te houden en te kunnen doorontwikkelen.’ Hij ziet, samen met één of meerdere wereldwijde partners, voor het einde van dit jaar een wereldwijde uitrol voor zich, maar dan onder de naam hoooop.com.