Onmiskenbaar bevinden wij, recruiters, ons in de donkerste dagen sinds er bedrijven bestaan die mensen aannemen. Er zijn meer vacatures dan beschikbare mensen en de toekomst schetst wat dat betreft ook geen rooskleurig beeld. Het lijkt erop dat enkel een wereldwijde crisis, oorlog of epidemie dit kan doen veranderen. Hoewel corona voorlopig zelfs nog het tegendeel bewijst.
Ook het zwakste schaap heeft tegenwoordig keuze uit meerdere opties.
Recruiters bewegen zich in dit landschap vaak voort als ware zombies die zonder eigen wil en in opdracht van hun managers of klanten nog altijd proberen het schaap met de vijf poten te vangen. Daar waar zelfs het zwakste schaap al tot tevredenheid zou moeten leiden, maar ook dat ‘arme’ beest heeft keuze uit meerdere opties.
Toetreders gelokt
Een bijkomend voordeel van de grote vraag naar personeel is de eveneens toenemende vraag naar recruiters. Salarissen en uurtarieven zullen stijgen, waardoor nieuwe toetreders gelokt worden. Nieuwe aanwas leidt echter niet altijd tot een kwaliteitsverbetering. Zeker niet als de beweegreden geld is. Het grote nadeel is dat meer recruiters niet per direct meer mensen werven. Grote vraag is wanneer de wet van de afnemende meeropbrengst zijn intrede doet.
Een balans in dit vak is vrijwel uitgesloten. Hoe graag je dat ook wil.
Een (goede) recruiter weet dat er altijd een spanningsveld bestaat in ons vak. Er is veel vraag of veel aanbod van arbeid. Een balans is vrijwel uitgesloten. Hoe graag je dat ook wil. Recruiters die zonder eigen wil uitvoeren wat de ‘leek’ van ze verwacht, denderen als recruitment-zombies over de arbeidsmarkt. Waak hiervoor. Ga niet als een zombie te werk. Laat jouw kennis van de (arbeids)markt, de organisatie, de behoefte en de haalbaarheid gelden in de zoektocht naar nieuwe collega’s. En doe dit vanuit het hart, dan veranderen hopelijk alle zombies weer in mensen. En misschien zelfs wel in recruiters…
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.