Gem. leestijd 4 min  744x gelezen

Hoe word je een Recruitment Hero? (5 lessen van David Bowie)

Hoe word je een Recruitment Hero? (5 lessen van David Bowie)

David Bowie is een grote held voor Deborah Pluijmaekers. Wat kunnen recruiters nog van hem leren? Best veel, zegt ze. Zoals: constant veranderen, altijd met je tijd meegaan – en vooral ook: slim samenwerken…

We can be heroes’, zong hij, ‘just for one day’. Niet dat hij zelf een eendagsvlieg was, verre van dat zelfs. David Bowie laat een enórme erfenis na wat betreft songs, films, foto’s, videoclips, kostuums, teksten en quotes. Los daarvan was David natuurlijk niet alleen maar artiest. Hij was zakenman, visionair, avantgardist, strateeg, entertainer pur sang en kameleon avant la lettre, kortom een voorbeeld for every one of us. Tijd dus voor een eerbetoon aan David Bowie. Lees en luister mee aan de hand van deze (aftellende) top-5 hoe ook jij een Recruitment Hero kunt worden!

#5. Changes (Sta open voor verandering)

Iedereen in de recruitmentbusiness weet dat we opereren in een volatiele wereld en dat dit voorlopig nog wel zo zal blijven. Volgens David Bowie is aanpassing aan veranderingen niet voldoende om on top of it all te blijven, maar gaat het om de anticipatie op verandering zélf. En meer nog om het omarmen daarvan, als je tenminste wil bijblijven. Voordat ‘agile’ zijn intrede deed in het recruitmentjargon, had David dit dus al tot zijn levensfilosofie gebombardeerd.

#4. China Girl (Verleg steeds je grenzen)

Als het even niet lekker gaat, ben je al snel geneigd om te denken dat jij zelf echt wel je best hebt gedaan. Als het aan David Bowie ligt, benaderen we dit soort situaties voortaan anders. Namelijk: door middel van kritische zelfreflectie. Bijvoorbeeld: wat beperkt jou als recruiter in de huidige arbeidsmarkt? Zijn er zaken die jou belemmeren in het zoeken, vinden of behouden van die ene perfecte kandidaat? Zo ja: durf dan eens buiten de lijntjes te kleuren en verleg je grenzen… eh, welke grenzen?

Denk na over wat jou als recruiter beperkt in de huidige arbeidsmarkt

#3. Modern Love (Ga altijd met je tijd mee)

Of je nu je recruitmentskills inzet bij een fancy start-up of juist bij een wat meer gevestigde organisatie, dat maakt geen verschil. Als je als recruiter on top of the game wil blijven, moet je ervoor zorgen dat je vakkennis up-to-date is: als je merkt dat je wordt ingehaald door nieuwe, andere en/of slimmere technieken, dan wordt het tijd om eens kritisch naar je aanpak te (laten) kijken. Hoe lang doe je de dingen die je doet al op de manier zoals je ze doet? Niets mis met een golden-oldie-aanpak hoor, maar af en toe het edelmetaal eens goed oppoetsen kan geen kwaad… Daar wordt goud alleen maar mooier van!

#2. Dancing In The Street (Zoek de samenwerking op)

Zie je het even niet meer zitten? Blijf dan niet in je eentje zitten ploeteren en zoek de samenwerking op. Vul elkaar aan en steun elkaar waar mogelijk, want samen weet je vaak meer dan in je eentje. David Bowie deelde zijn struggles, succes en credits graag met medeartiesten. En dat dit een meer dan positieve invloed op de muziekgeschiedenis tot gevolg had is een feit. Denk alleen al aan Under Pressure (een duet met Queen’s Freddie Mercury), Tonight (met Tina Turner), Absolute Beginners (met Kate Bush) en natuurlijk Dancing In The Street met Mick Jagger. Samenwerking rocks, omdat de uitkomst daarvan altijd meer is dan de som der delen!

#1. Let’s Dance (Wat je ook doet, kom je beloftes na)

‘Put on your red shoes and dance the blues.’ Voor mij als copywriter is het een van de meest kleurrijk-poëtische lyrics ever. En dan die diepere betekenis: júíst als je een offday hebt trek je immers het liefst je beste schoenen aan. Flashy eyecatchers, klassieke brogues of sportieve stappers met lichtgevende veters… het maakt niet uit, zolang ze je professionaliteit op een positieve manier onderstrepen. Zorg er dus voor dat je alleen afspraken maakt en beloftes doet die je kunt nakomen: walk the walk, talk the talk, dance the (recruitment)dance.

Zorg dat je alleen afspraken maakt die je na kunt komen

David Bowie zorgde er trouwens ook voor dat hij relevant was voor een diversiteit aan doelgroepen waar je U tegen zegt. Voordat iemand de term SEO ooit bedacht, wist ‘The Bowie’ hier al op een handige manier conversie mee te genereren. Zo was hij door het gebruik van pseudoniemen en nicknames als Ziggy Stardust, David (Robert Haywood) Jones, The Thin White Duke, Halloween Jack, The Picasso of Pop, The Dame, The Master of Reinvention, The Chameleon of Rock, Aladdin Sane, Major Tom en The Starman optimaal vindbaar. En net zoals bij SEO gebruikelijk is, leidt al die aandacht uiteindelijk naar één en hetzelfde fenomeen, namelijk the man himself. David Bowie laat dus een muzikale erfenis na die niet alleen heel fijn is om naar te luisteren, maar ook eentje waar we als recruiters ook nog eens wat van kunnen leren als we er met een open mind naar kijken!

Let’s dance
Put on your red shoes and dance the blues
Let’s dance
To the song they’re playin’ on the radio
Let’s sway
While color lights up your face
Let’s sway
Sway through the crowd to an empty space

deborah pluijmakersDit blog is geschreven door Deborah Pluijmaekers, werkzaam als Recruitment Marketeer bij Brunel. Naar eigen zeggen niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces.

Lees ook van Deborah:

Recruitment Marketeerbij Brunel

Deborah Pluijmaekers

Deborah Pluijmaekers is werkzaam als Recruitment Marketeer bij Brunel. Naar eigen zeggen niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners