Hoe WerkTalent het nieuwe voetbalseizoen aangrijpt voor zijn allereerste campagne ooit

Een nieuw voetbalseizoen? Dat is altijd een tijd vol spannend transfernieuws. Precies dat gegeven grijpt arbeidsbemiddelaar WerkTalent nu aan voor zijn allereerste campagne ooit. Hoe heeft die verder vorm gekregen?

Peter Boerman Op 21 augustus 2024
Gem. leestijd 3 min 161x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe WerkTalent het nieuwe voetbalseizoen aangrijpt voor zijn allereerste campagne ooit

Trouwe bezoekers van Werf& Bureaurecruitment Live kennen arbeidsbemiddelaar WerkTalent natuurlijk al langer. Maar omdat dat nog niet voor heel Nederland geldt, is de snelgroeiende uitzender en detacheerder recent ook een campagne begonnen, die de naamsbekendheid verder moet opkrikken. Daarbij speelt het bureau handig in op het nieuwe eredivisieseizoen, met een ludieke commercial waarin werkzoekenden als nieuwe aanwinst gepresenteerd worden. De spot is deze weken vooral te zien – hoe kan het ook anders – bij voetbalzender ESPN.

WerkTalent speelt in de commercial de rol van zaakwaarnemer, die de belangen van een kandidaat behartigt en passende banen zoekt in de omgeving van de kandidaat. Vervolgens wordt heftruckchauffeur Danny de Vries onthaald alsof hij een lucratieve voetbaltransfer gemaakt heeft. Hordes fotografen en journalisten willen iets van hem weten. Algemeen directeur Marjolein van de Veerdonk: ‘We willen doorgroeien en in deze krappe arbeidsmarkt nog meer kandidaten begeleiden naar lokaal werk dat bij hen past. Met deze campagne willen we onze naamsbekendheid verhogen en een aantrekkelijk merk bouwen.’

De kandidaat de ware held

De nieuwe campagne, de allereerste ooit voor WerkTalent, is gemaakt door bureau team5pm. De keuze voor de transfer-analogie is daarbij niet toevallig, legt director of client services Katelijn van Lieshout op LinkedIn uit. ‘Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de doelgroep van WerkTalent grote voetbalfans zijn die met name clubvoetbal bovengemiddeld volgen. Zo kwam het concept tot stand en weten we op ludieke wijze in te spelen op de belevingswereld van doelgroep en deze te koppelen aan de propositie van WerkTalent, waarbij de kandidaat de ware held is.’

Naast een tv-commercial bestaat de campagne ook uit korte video’s op YouTube en sociale media als Instagram en TikTok. De campagne op ESPN loopt verspreid over meerdere flights gedurende het hele voetbalseizoen. Voor de sociale media zijn aparte video’s gemaakt, aansluitend bij het medium en de doelgroep, aldus creative director Tom Schoufs. ‘In plaats van cut-downs te maken van de bestaande tv-commercial, creëren we aparte social formats. Zo zien we op Instagram dat voetbalinterviews booming zijn. Daar hebben we met Instagram-assets op ingespeeld. Op TikTok kiezen we een meer humoristische insteek.’

Een kijkje achter de schermen van de campagne

WerkTalent (slogan: ‘Voor de makers van morgen‘) heeft 23 vestigingen verspreid over heel Nederland. Het bureau richt zich met name op de sectoren logistiek, techniek en industrie. In die sectoren is de arbeidsmarkt zeer krap: veel bedrijven staan te springen om personeel. Met de nieuwe campagne wil WerkTalent zich dan ook in de kijker spelen van zowel kandidaten als opdrachtgevers. Als kers op de taart vervult eigen collega Jason Kuklewski de rol van ‘zaakwaarnemer’ in de commercial.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners