Ongetwijfeld heeft de lange periode van thuiswerken een enorme impact gehad op mensen – zowel positief als negatief. Voor sommigen is het een verademing om ‘s ochtends niet te hoeven reizen, en meer tijd door te kunnen brengen met familie (en zichzelf). Anderen vonden het moeilijk hun werkzaamheden goed uit te voeren zonder face-to-face ondersteuning of spontane gesprekken met collega’s. Een van de grote (maar verborgen) knelpunten van werken op afstand is ook het bevorderen van diversiteit.
Onder de beste omstandigheden is het bevorderen van diversiteit al een uitdaging.
Bedrijven hebben de afgelopen jaren veel tijd besteed aan diversiteit en inclusie, maar deze initiatieven hebben tijdens de pandemie flink vertraging opgelopen. Onder de beste omstandigheden is het bevorderen van diversiteit al een uitdaging. Als je daar beperkte communicatie en lange perioden van isolement aan toevoegt, wordt dit alleen maar ingewikkelder. En ondanks de toegang tot samenwerkingstools en externe werkplekken komen medewerkers nu niet ‘vanzelf’ in aanraking met de natuurlijke diversiteit die ontstaat door op kantoor te werken. Op dit moment worden we niet blootgesteld aan mensen buiten onze vier muren en communiceren we alleen met diegenen die we kennen en die ons vertrouwd voelen.
Bang voor het onbekende
Voorheen zorgde het dagelijkse woon-werkverkeer voor een constante blootstelling aan diversiteit – in steden en flexplekken. Ook op kantoor kwamen mensen hiermee in aanraking, of ze dat nu doorhadden of niet. Als iemand op een ongedwongen manier met diversiteit geconfronteerd wordt, wordt het geleidelijk aan steeds normaler. Meestal komen vooroordelen rondom diversiteit van mensen die de personen in kwestie nog nooit hebben ontmoet. We zijn als mens nu eenmaal bang voor het onbekende. En dat is niet anders als het om onze medemens gaat.
Dagelijkse blootstelling helpt angsten te rationaliseren en laat zien dat mensen gewoon mensen zijn. Veel van de vooruitgang die is geboekt qua bevorderen van diversiteit op de werkplek moet daarom nu worden ingehaald en in sommige gevallen zelfs opnieuw worden opgebouwd. Dat zal veel mensen frustreren, maar het is niet anders. Diversiteit en inclusie zijn immers van cruciaal belang voor het algehele succes van een bedrijf. Het maakt de organisatie niet alleen een betere werkplek, het stelt medewerkers ook in staat de beste versie van zichzelf te zijn. Als we leven (en leiddinggeven) vanuit authenticiteit, bereiken en overtreffen we ons potentieel een stuk makkelijker. Word je tegengehouden door angst om je ware zelf te zijn, dan heeft dat gevolgen voor elk aspect van het leven.
Open gesprek is nodig
Bedrijven moeten een open gesprek aangaan over wat er moet veranderen en hoe ze dat kunnen bereiken. Het is van cruciaal belang te weten wat de knelpunten zijn. En dít is de ideale tijd om dat te doen. Tijdens de lockdown hebben mensen veel tijd gehad voor zelfreflectie en staan ze meer open voor verandering. Het analyseren van de cijfers is belangrijk, maar de nadruk moet liggen op het bevorderen van diversiteit.
Als je altijd met dezelfde mensen rond de tafel zit, krijg je steeds dezelfde antwoorden.
Vraag jezelf daarom af: welke stemmen ontbreken in de interne discussies? Mensen met een andere etnische achtergrond, seksuele geaardheid of een ander geslacht of leeftijd kunnen nieuwe perspectieven toevoegen. Als je altijd met dezelfde mensen rond de tafel zit, krijg je waarschijnlijk steeds dezelfde antwoorden. Hoewel deze input misschien niet eens slecht is, kan het innovatie en vooruitgang wel in de weg staan.
Open gesprek is nodig
En vraag jezelf daarbij ook af: beschikt het wervingsteam van mijn organisatie wel over voldoende diversiteit? Zonder variatie in de samenstelling van het team is de kans namelijk groot dat je talent misloopt vanwege onbewuste vooroordelen. Het kan ook heel intimiderend zijn voor een potentiële kandidaat om geen diversiteit te zien tijdens het selectieproces. We identificeren ons immers met mensen op wie we lijken.
Het bevorderen van diversiteit zou momenteel topprioriteit moeten zijn.
Het is dus belangrijk dat kandidaten het gevoel krijgen dat je echt naar hen luistert en dat je serieus met hun input omgaat. Wil je weten hoe jouw organisatie ervoor staat? Vraag het! Bedrijven moeten feedback krijgen van medewerkers en ongemakkelijke waarheden onder ogen durven zien. Soms betekent dit dat feedback anoniem moet zijn zodat mensen zich veilig voelen om hun mening te geven. Het bevorderen van diversiteit zou momenteel topprioriteit moeten zijn. De ontvankelijkheid voor verandering is immers groter dan ooit. Deze kans moeten we benutten om een echte transformatie teweeg te brengen. Zo verbeteren we de werkplek voor iedereen.
Dit verhaal is geschreven door Cornerstone OnDemand.
Cornerstone