Gem. leestijd 3 min  2404x gelezen

Hoe voorkom je dat je als IT-recruiter op de blacklist belandt?

Hoe voorkom je dat je als IT-recruiter op de blacklist belandt?

Gewilde IT’ers zijn het zat om gebeld te worden door opdringerige recruiters. Hoe kom (en blijf) je dan toch met hen in contact? En hoe zorg je dat het ook wat oplevert?

‘Vrijdagmiddag 15:00 uur. Ik zit te gamen. Mijn telefoon gaat, een anonieme beller. Ik neem op. Het is die hardnekkige recruiter. Ik luister voor de vierde keer naar zijn verhaal, terwijl ik eerder al heb aangegeven dat ik op dit moment druk ben met mijn minor. Na opgehangen te hebben, besluit ik het nu echt te doen: ik ga hem toevoegen aan de blacklist.’

Mooie praatjes

Dit scenario hoor ik vaak terug. De IT-student is gewild en wordt bestookt met mooie praatjes, vaak op een opdringerige en agressieve manier. De frustratie bij studenten is inmiddels zo hoog dat er een online zwarte lijst is ontstaan met bedrijven en recruiters. Maar hoe kun je studenten wél benaderen en wat moet je absoluut niet doen? Hoe voorkom je als recruiter dat je op de zwarte lijst terechtkomt? En hoe val je positief op tussen alle IT-recruiters die in dezelfde vijver vissen?

blacklistSnap je het wel?

De reden waarom de meeste organisaties of recruiters op deze lijst terecht komen, is simpelweg onbegrip. Deze recruiters begrijpen het gewoon niet. Een agressieve benadering werkt misschien bij klanten, maar bij IT-studenten werkt het averechts.

Allergrootste irritatie

Het allergrootste irritatiepunt dat studenten aan mij terugkoppelen, is dat de recruiter niet dezelfde taal spreekt. Hiermee bedoel ik dat zij technische kennis missen over de inhoud van de functie. Wil je dit voorkomen? Dan moet je wederzijds begrip voorop zetten in je gesprek. Dat betekent dus niet alleen interesse van jou in de student, maar ook andersom. Als jij een student weet te overrompelen met een technisch inhoudelijk verhaal, dan is hij of zij sneller geneigd naar je te luisteren. Daag hen dus uit!

IT is een lifestyle

Kenmerkend voor de motivatie van IT-studenten is: passie. Kies daarom een benadering die die passie respecteert. IT is meer dan alleen een vakgebied; het is een hobby, een lifestyle. IT’er ben je 24/7: dus niet alleen op je werk. IT’ers zijn echt kenniszoekers en -delers. Online content over innovatieve projecten of sprekers wordt dagelijks afgestruind. Laat een gepassioneerde developer jullie succesverhalen dus delen in de vorm van een eigen college. Stiekem vindt iedereen het fijn om zijn successen te delen met anderen, de IT’er dus ook. Maak hier dan ook gebruik van.

Vier tips

Gebruik LinkedIn

De meerderheid van de IT-studenten zit niet meer op Facebook of Twitter, maar nog wel op LinkedIn. Hier kun je niet alleen een cv, maar vaak ook interesses en hobby’s vinden. Ook die kun je gebruiken in je benaderingsstrategie.

Wees zelf aanwezig op online platforms

Blogs en sociale media als Github, Stack Overflow, Quora en Dribble worden goed bezocht door IT-studenten. Ook online platforms als IT Talent College zijn interessant. Heb jij unieke kennis in huis? Laat het horen!

Benader hen in hun vrije tijd

IT-studenten zijn vrij druk met school en werk. Zij hebben echt geen tijd wanneer je midden op de dag belt. Met onze achterban aan IT-studenten merk ik het ook: zij zijn het beste aan het einde van de middag te bereiken.

Stuur een persoonlijke e-mail

Verander niet alleen een naam van een standaard mail die je hebt opgemaakt. E-mail blijft met stip op nummer 1 staan als het gaat om de beste benaderingsstrategie voor IT-studenten.

Vijf valkuilen

Bellen

Bellen werkt niet. IT’ers bel je niet op hun mobiel en helemaal niet als het gaat om een eventuele bijbaan! IT-studenten ergeren zich tot het uiterste als ze telefonisch benaderd worden onder school- of werktijd.

Algemene berichten

Algemene berichten schrikken de meeste IT’ers af en belanden dus ook meestal direct in de prullenbak. Een persoonlijke benadering werkt het best en zorgt voor langdurige relaties. IT-studenten zijn niet gek en hebben het vrij snel door als je alleen de aanhef verandert.

InMail

Ondanks het grootverbruik van LinkedIn wordt InMail als hinderlijk ervaren. Een persoonlijk gerichte mail is dan beter.

Te veel benaderen

De meeste IT-studenten zetten recruiters op de blacklist als ze dagelijks benaderd worden met functies die totaal geen match zijn.

Meteen over salaris beginnen

Ondanks dat salaris een driver is, moet de functie in eerste instantie passend zijn. IT’ers willen best goed verdienen, maar zijn geen geldwolven! Een interessante functie staat op 1, de rest volgt.

Dus:

Stuur getargete informatie met een persoonlijke touch en een passende benaderingsmethode. Verdiep je in de psychologie van de student. Hoe denkt en handelt hij? Kijk waar ze online vindbaar zijn en meng je daar inhoudelijk. Dikke kans dat je daarna je naam niet meer zult terugvinden op de blacklist

Dit artikel is geschreven door Jan Willem Delfsma, die werkt bij Conjugo, bekend van IT Recruitment-Events.

Lees meer over dit onderwerp:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners