Gem. leestijd 4 min  1278x gelezen

Hoe Van der Valk een opvallende campagne bouwde, met dank aan de entertainmentbranche

Van der Valk International is flink aan het uitbreiden. En dus zijn veel medewerkers nodig. Een opvallende campagne helpt daar zeker bij. Met dank aan een aantal creatieven uit de entertainmentbranche. Hoe kwam het zover?

Hoe Van der Valk een opvallende campagne bouwde, met dank aan de entertainmentbranche

Het is er niet aan af te zien. Maar de wervingscampagne waarmee Van der Valk International onlangs naar buiten kwam is ‘behoorlijk low-budget‘ gemaakt. ‘Niks geen dure styling of zo. We zijn op een gegeven moment zelf naar de supermarkt gelopen om wat stuks fruit te halen, en hebben dat vervolgens allemaal los gefotografeerd’, vertelt freelance recruitmentmarketeer Chantal Ockeloen, die vanaf afgelopen zomer bij het snelgroeiende hotelbedrijf betrokken is.

‘We zijn zelf naar de supermarkt gelopen om wat fruit te halen.’

Dat ondanks het lage budget het resultaat er mag zijn, is volgens Ockeloen vooral te danken aan twee factoren. In de eerste plaats: de grote vrijheid die ze kreeg van Van der Valk International. En in de tweede plaats: de creativiteit van enkele freelancers die normaliter vooral voor de entertainmentbranche werken, maar door de coronamaatregelen nu minder om handen hadden. Zoals: creative art-director Diederik Dam (Werkwaardig), Menno van der Veen (MNO Photo) en Bart Revier (3AM Audio). Sebastiaan Lint (deKraftkantine) was verantwoordelijk voor de vormgeving, animatie, ontwerp en post-productie van de campagne.

Vooral vloerfuncties

‘Zij bekijken alles net op een andere manier’, vertelt Ockeloen. ‘Zo hebben we denk ik met weinig middelen meer resultaat weten te behalen.’ En dus ook dankzij de vrijheid die de opdrachtgever bood, benadrukt ze. ‘Zij hebben ons aangemoedigd om buiten de kaders te denken. Het is in die zin een soort vrije opdracht geworden. Ik denk dat je dat er uiteindelijk ook wel aan afziet.’ En door het lage budget voor de productie bleef er natuurlijk meer over voor het mediabudget.

‘De opdrachtgever heeft ons aangemoedigd om buiten de kaders te denken.’

De campagne is vooral gericht op wat wel de ‘vloerfuncties’ genoemd wordt, vertelt Ockeloen. Denk: barmedewerkers, housekeeping, front-office medewerkers. ‘Daarin worden de grootste volumes gezocht’, zegt ze. Het is ook meteen lastig targetten, geeft ze toe, want voor functies zoals housekeeping is het moeilijk een doelgroep te bepalen. ‘Al richten we ons voor de horeca- en barfuncties bijvoorbeeld wel meer op afgestudeerden van de hotelschool. En we houden goed bij wie wat bekijkt, zodat we met retargetting de doelgroepen ook wat kunnen trechteren.’

Landingspagina’s en medewerkersverhalen

De aftrap voor totstandkoming van de campagne vond in september plaats. Vervolgens werd in november de fotoshoot gedaan. En half januari kwam de campagne live, vertelt Ockeloen. ‘Bedoeling was het eigenlijk nog iets eerder te doen, vanaf 1 december. Maar de nieuwe lockdownmaatregelen in die tijd gooiden roet in het eten.’ De campagne wordt overigens ook niet in één keer uitgerold. Diverse landingspagina’s moeten nog live gaan, ‘en we zijn ook nog bezig met het ophalen van een aantal medewerkersverhalen.’

‘We kunnen in deze campagne continu aan de knoppen draaien.’

Ook komen er nog abri’s, en offline uitingen in de hotels zelf en in bijvoorbeeld het bekende Van der Valk-magazine. ‘Het is een heel dynamische campagne’, vertelt Ockeloen. ‘Ik heb wel eens eerder campagnes gemaakt voor andere klanten waar bij wijze van spreken alles vastlag voor de komende 3 maanden. Dat is hier anders. We kunnen continu aan de knoppen draaien, en spreken elke week over de data van de campagne, en wat de volgende stappen zijn.’

Tot in Bonaire

Van der Valk International is een holding waartoe in totaal 18 Van der Valk-hotels in binnen- en buitenland behoren en 2 hotels in aanbouw (in Gorinchem en Lelystad). Van der Valk International is ontstaan uit de Nuland-staak, de staak van Gerrit en Toos van der Valk. Er zijn hotels in België, Duitsland, Spanje en Bonaire die tot de keten behoren. ‘Per hotel zijn ze op zoek naar zo’n 50 tot 80 mensen’, aldus Ockeloen. ‘En voor bijvoorbeeld Lelystad nog meer, omdat ze daar helemaal nieuw beginnen. Dus ja, het is best een flinke opgave waar ze voor staan.’

‘Uiteindelijk wil je natuurlijk je sollicitanten net zo gastvrij ontvangen als je gasten.’

Gelukkig helpt de campagne daar nu al bij, kan ze met vreugde vertellen. ‘We draaien deze campagne nu 2 weken en zien nu al 8 keer zoveel sollicitaties binnenkomen als voorheen!’ Dat betekent ook wat voor de interne organisatie, zegt ze. ‘Ik heb letterlijk, samen met HR-adviseur Merel van Roden-Louter met alle hotels gezeten om ze voor te bereiden, en het sollicitatieproces zo goed mogelijk te laten verlopen. Want uiteindelijk wil je natuurlijk je sollicitanten net zo gastvrij ontvangen als je gasten.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

En tot slot: een kleine sneak peek achter de schermen, hoe de foto met het fruit tot stand kwam:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners