‘De snelste sollicitatie ooit’. Dat belooft Toyota in een nieuwe wervingscampagne voor zowel startende als meer ervaren technici. En dat ‘snelste’ moeten we dan vrij letterlijk nemen: in de bijbehorende video zien we een sollicitant over het circuit jakkeren, eerst nog wat onwennig, maar al snel behendig een paar sollicitatievragen beantwoordend als ‘Wat doe je als de auto olie lekt?’ en ‘Heeft de achterwielaandrijving effect van de slijtage van de banden?’ De laatste vraag van de coureur slash recruiter in de video viel dan ook te verwachten: ‘Hoe snel kun je beginnen?’
Snelheid als uitgangspunt voor een campagne in de auto-industrie: het is misschien een beetje voor de hand liggend. Maar Toyota voert het idee wel in de hele procedure door. Zo hoeven kandidaat-technici nog maar een paar gegevens in te vullen, waarna de autofabrikant belooft ook zo snel mogelijk contact op te nemen. ‘Een sollicitatie gaat zo veel sneller dan voorheen’, aldus Toyota op de bijbehorende campagnepagina.
Kaizen
Een van de belangrijkste principes van Toyota is het Japanse begrip Kaizen. Naar het Nederlands vertaald betekent dit zoiets als ‘continu verbeteren’ (‘Kai’ betekent verandering en ‘zen’: voor het betere). Zo heeft de grootste autoproducent ter wereld ook het sollicitatieproces voor technici tegen het licht gehouden en aangepast. De nieuwe procedure is voor Nederland volgens de autofabrikant zelf samen te vatten in 3 punten:
- Snel solliciteren: een simpel en direct proces.
- Snel instromen: nieuwe collega’s voelen zich zo snel mogelijk thuis bij Toyota.
- Snel doorgroeien: dankzij het Louwman College kunnen technici doorgroeien van startende Toyota Technician tot doorgewinterde Diagnose Master Technician.
In de nieuwe procedure zullen een aantal kandidaten ook daadwerkelijk een speciale uitnodiging krijgen om te komen solliciteren in een Toyota GR86 op het circuit. En zijn nieuwe technici eenmaal aangenomen, dan mogen ze bovendien deelnemen aan het ‘snelste bedrijfsuitje’ ooit. Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van verschillende race-events in Racesquare. Ook kunnen ze bewijzen hoe snel ze zelf zijn in een racesimulator.
Lees ook:
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.