Monteurs behoren tot de moeilijkst te werven functies. En zeker als het dan ook nog gaat om een specifiek type, zoals telecommonteurs of monteurs industriële deuren. Toch lukte het The Maintenance Company uit Apeldoorn om er recent in korte tijd 17 te vinden, uit een totaal van maar liefst 700 sollicitanten. En dat voor een cost-per-hire van in totaal slechts zo’n 2.500 euro, hetgeen bij deze beroepsgroep echt laag te noemen is.
‘Het loopt erg goed. Veel kandidaten, en ook veel hires.’
Rens Nijmeijer (foto rechts) is dan ook trots. Als recruitment consultant bij Pro Contact begeleidde hij de laatste maanden de campagne op social media die het succes mogelijk maakte. ‘Het loopt erg goed’, vertelt hij. ‘Veel kandidaten, en ook veel hires.’ Een deel van het succes zit hem erin dat ervaring als monteur voor beide functies niet vereist was, denkt hij. ‘De kandidaten kunnen een uitgebreide interne opleiding krijgen. Al hebben we natuurlijk wel het liefst mensen die technisch aangelegd zijn, en liefst wel een mbo-2-diploma hebben.’
Snelle opvolging
Dat er veel sollicitanten op de campagne afkomen bewijst volgens Nijmeijer dat de beelden goed aanslaan. Maar hij benadrukt ook de snelle opvolging die sollicitanten krijgen. ‘We zitten er bovenop. Zodra een sollicitant zich meldt, bellen we ze meteen vanaf een intern programma dat direct verbonden is met Facebook en Instagram. Via de advertenties op die platforms kunnen ze direct solliciteren, dan kun je je gegevens achterlaten en word je meteen gebeld.’
The Maintenance Company is een dienstverlener met een landelijk dekkend netwerk van allerlei technische allrounders. Het bedrijf is sterk in bijvoorbeeld de segmenten: koffie, water & vending, brandbeveiliging, beveiligingssystemen, toegangsdeuren en -systemen, sanitaire hygiëne, lift- en roltrap, koel- en oventechniek, printers en kopieerapparaten en oplaadsystemen. Het maakt onderdeel uit van de grotere ADG dienstengroep, die in totaal zo’n 15.000 mensen werk biedt.
Niet veel nodig
De samenwerking met Pro Contact loopt nu ongeveer een half jaar. ‘Zo’n samenwerking begint altijd met een strategische sessie’, legt Nijmeijer uit. ‘Dan bespreken we alle punten die nodig zijn, alle ins en outs van de functie, en maken we een debrief die wij vervolgens gebruiken voor de eerste selectie van kandidaten, alvorens we ze overdragen en inplannen bij de operationeel leidinggevende van The Maintenance Company.’
Voor een succesvolle campagne is niet altijd heel veel nodig, zegt hij lachend. ‘Een goede naam, een duidelijke huisstijl, een goede foto op de voorgrond, een korte beschrijving. Als je dat goed doet, kan het daarna bijna vanzelf gaan.’ Nijmeijer vertelt dat ze van de klant altijd eerst een lijst met locaties krijgen. Daar mogen ze vervolgens ‘de klassen vullen’. En is er één klas vol? Dan volgt een andere locatie, met weer de specifieke targeting op sociale media. ‘Van Emmeloord tot Enkhuizen’, zoals hij het uitdrukt. En dat werkt, benadrukt hij. ‘Succes is natuurlijk altijd leuk. Dat is waar ik energie van krijg.’