Gem. leestijd 2 min  1415x gelezen

Hoe de superheldencampagne van TenneT bijna té succesvol werd

Op een gegeven moment was de campagne zó succesvol, dat TenneT bewust ‘even de rem erop’ zette. Over de kracht van ‘gewone mensen’ die ineens transformeren in een superheld. En hoe daarmee 150 reacties in 7 weken binnenkwamen, van een bijzonder schaarse doelgroep.

Hoe de superheldencampagne van TenneT bijna té succesvol werd

Van tevoren zeiden veel mensen nog tegen Teun de Jongh: dat gaat je nooit lukken. En eerlijk gezegd? Dat dacht de corporate recruiter bij TenneT zelf ook. Schaarse technici binnenhalen? Monteurs die echt verstand hebben van hoogspanning en het Nederlandse elektriciteitsnet? Een te kleine vijver, dacht hij. Daar zitten veel te weinig vissen in. Die vinden we nooit. En zeker niet in zo korte tijd.

Binnen 7 weken belandden er 150 reacties in de inbox van Teun de Jongh.

Maar toen eind vorig jaar een campagne live ging, rondom het thema ‘High Voltage Heroes‘, bleek dat pessimisme bepaald onterecht. Wat heet: binnen 7 weken belandden er 150 reacties in de inbox van De Jongh, veel meer dan hij ooit voor mogelijk had gehouden. Het leidde niet alleen tot ‘tientallen aannames’, de campagne leidde zelfs tot meer belangstelling dan de organisatie aankon. ‘We moesten echt even de rem erop zetten. Want we moeten ze ook nog allemaal kunnen opleiden.’

Centraal op Digitaal-Werven

Tijdens het driedaagse Digitaal-Werven-event, dat dinsdag 20 april officieel begint, zal De Jongh nader ingaan op het succes van deze case. Dat doet hij samen met Ricardo Risamasu van Talmark, het bureau dat al jaren voor TenneT actief is en ook nu voor de campagne tekende (en bovendien net zelf een mooie nieuwe site heeft). Risamasu zal daar onder meer vertellen hoe zijn bureau op het ‘superhelden’-idee kwam dat de kern van de campagne is geworden.

Het is een concept waar de organisatie overigens nog járen mee door kan, denkt De Jongh. En dat zal nodig zijn ook, zegt hij. ‘Want we moeten de komende jaren nog steeds honderden mensen aannemen.’ De organisatie heeft het dan ook druk. De energietransitie; windmolens, zonneparken en datacenters die op het net moeten worden aangesloten; onderhoud van het bestaande elektriciteitsnet: er zijn tal van mensen voor nodig die in Nederland bepaald niet breed gezaaid zijn. Vooral technici, meetspecialisten en opzichters.

‘We willen hiermee ook de vijver groter maken van mensen die weten hoe al die spullen werken.’

Maar met het neergezette concept kan de organisatie wel voorbij de waan van de dag gaan werken, denkt De Jongh. Door niet alleen naar de vacatures van vandaag te kijken, maar bijvoorbeeld ook scholen op te zoeken. ‘Als we kinderen van 14, 15 jaar kunnen bereiken, en ze dit als studierichting kunnen laten zien, kunnen we ook de vijver groter maken van mensen die weten hoe die spullen werken. Zo werven we niet alleen voor het komende jaar, maar ook voor de komende 15 jaar. Want zonder de mensen die de techniek snappen, kunnen we wel inpakken.’

De hele case in je mailbox?

Benieuwd naar de hele case hoe TenneT deze schaarse doelgroep vond? Meld je gratis aan voor het event, en ontvang drie dagen lang drie cases in je mailbox, met in de middag de gelegenheid tot vragen stellen aan de sprekers.

Digitaal-Werven

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners