Gem. leestijd 4 min  604x gelezen

Hoe SteamTalmark Schiphol helpt om voldoende extra beveiligers te vinden

De chaos op Schiphol is vooral te wijten aan een chronisch tekort aan beveiligers. SteamTalmark werd daarom te hulp geroepen voor een extra wervingscampagne in juli en augustus. Hoe pakte het Amsterdamse bureau dat aan?

Hoe SteamTalmark Schiphol helpt om voldoende extra beveiligers te vinden

Als je het hebt over uitdagende functies om voor te werven, dan is die voor ‘beveiliger op Schiphol’ ongetwijfeld er eentje van de buitencategorie. Al maandenlang neemt de drukte op de luchthaven historische proporties aan, en zorgt het tekort aan beveiligers voor de inmiddels overbekende beelden van ellenlange rijen wachtende passagiers. Waar haal je zo snel de mensen vandaan om die rijen toch te kunnen verkorten?

Het tekort aan beveiligers zorgt voor de inmiddels bekende beelden van lange rijen passagiers.

Naast eerdere acties (zoals een relatief succesvolle banenmarkt in juni) kwam de Schiphol Group recent met een nieuwe extra wervingscampagne onder het motto: ‘We hebben je nodig’. De campagne is gericht op mensen die van actie en aanpakken houden, graag in contact staan met anderen en kalm blijven in alle situaties. Mensen worden expliciet aangesproken op hun instelling en mentaliteit. Ervaring in de beveiligingsbranche is geen voorwaarde.

BasicFit

De campagne wordt ondersteund met de site schiphol.nl/beveiliger en vindt voornamelijk online plaats (Facebook, Instagram en Snapchat), aangevuld met ‘digital outdoor’ in de sportscholen van BasicFit. Ook komen in juli en augustus wervingsspots voorbij op digitale radiozenders, zoals Radio 538, SkyRadio en Radio Veronica. De campagne is gerealiseerd door het bekende creatieve bureau SteamTalmark, dat in aanloop naar de eerder genoemde banenmarkt in juni ook al een korte campagne verzorgde.

‘De urgentie om beveiligers te werven voor Schiphol is ongelofelijk hoog en zichtbaar.’

De nieuwe campagne richt zich op 5 bedrijven die actief zijn in de beveiliging op Schiphol. Dat zijn: CTSN, G4S, I-Sec (eerder al eens goed voor de winst van een Werf& Award), Securitas en Trigion. Een uitdaging, aldus Rick Geven, Client Director bij SteamTalmark. ‘De urgentie om beveiligers te werven voor Schiphol is ongelofelijk hoog en zichtbaar. Daarom kiezen we er in deze tactische campagne voor om het te zeggen zoals het is; Schiphol heeft je hard nodig.’

Forse toename in sollicitaties

We zijn al maanden hard aan het werk de bedrijven die diensten leveren op Schiphol te helpen met het werven van extra personeel’, aldus Esmé Valk, Directeur HR Schiphol Group. ‘Het goede nieuws is dat de beveiligingsbedrijven de laatste weken een forse toename zien in het aantal sollicitaties. We hebben echter nog vele vacatures te vullen. Ik hoop en verwacht dat we met deze campagne veel mensen kunnen verleiden om te solliciteren op een leuke en uitdagende baan als beveiliger op Schiphol en zie ernaar uit de komende tijd veel nieuwe collega’s te mogen verwelkomen.’

Sollicitanten mogen pas na een opleiding van 4 tot 8 weken aan de slag als beveiliger op Schiphol.

Voor de passagiers die deze zomer nog willen vliegen komt de campagne overigens te laat. Sollicitanten mogen namelijk pas na een opleiding van 4 tot 8 weken aan de slag als beveiliger op de luchthaven, bij 1 van de 5 genoemde bedrijven. De drukte op Schiphol zal tijdens de zomermaanden dan ook nog wel aanhouden, verwacht de directie.

Enorme tekorten

Het nieuws van de campagne van Schiphol komt daags na bericht van het UWV dat de beveiligingsbranche in Nederland momenteel zo’n 3.100 vacatures telt. De arbeidsmarkt in de branche is dan ook ‘zeer krap’ te noemen. Dit heeft vooral te maken met de nasleep van de coronacrisis, aldus het UWV. Veel beveiligingsmedewerkers, met name bij evenementen en op Schiphol, raakten toen hun baan kwijt en hebben in de tussentijd nieuw werk gevonden in een andere branche.

Daarnaast is er onder beveiligers ook sprake van vergrijzing. Ruim 3 op de 10 beveiligingsmedewerkers is ouder dan 55 jaar en gaat binnenkort met pensioen. Daarmee is de vervanging van deze groep met jonge beveiligers belangrijk, echter is de instroom vanuit de verschillende beveiligingsopleidingen laag. ‘Ook kan het imago van de beveiliger een rol spelen. Het werk kan zwaar zijn. In veel gevallen is het een continue baan met dag- en nachtdiensten. En beveiligers krijgen steeds meer te maken met agressie’, aldus UWV-arbeidsmarktadviseur Pauline van Zon.

Meer initiatieven

Zoals dat gaat met krapte, duiken er ook allerlei ondernemers op die een oplossing zeggen te kunnen bieden. Vermeldenswaard is bijvoorbeeld De Nieuwe Beveiliger, een nieuw informatief redactioneel carrièreplatform dat volledig is gericht op werkzoekende en werkzame beveiligers in Nederland, en de doelgroep naast relevante artikelen ook vele vacatures voor beveiligingswerk biedt. Ander opvallend initiatief komt van bemiddelaar The Flying Dutchman @ Work, die in april startte met een (gratis) Academy voor een kleine 30 aspirant-beveiligers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners