Gem. leestijd 3 min  521x gelezen

Hoe Staff Capital de top-500 van Nederland wil ontzorgen in ‘het hele HR-proces’

Staff Capital heeft een bijzondere transitie achter de rug: van payrollbedrijf naar HR-tech. Nu wil het ‘de top-500 van Nederland ontzorgen in het hele HR-proces’, aldus sales director Ronald Wichems. Hoe wil het dat aanpakken?

Hoe Staff Capital de top-500 van Nederland wil ontzorgen in ‘het hele HR-proces’

Staff Capital heeft vól ingezet op de transitie van payroll naar HR-technologie. ‘We zagen een hoop gebeuren in de markt, waardoor wij eigenlijk een kans zagen om verder te kijken dan alleen payrolling. De traditionele uitzenders boden vooral in-house constructies, terwijl júist met tech-oplossingen in combinatie met een goede service, de markt op een simpeler manier geholpen kan worden. We merkten dat steeds meer bedrijven het belangrijk vinden om zelf meer grip op het proces te hebben. Dus we zijn gaan ontwikkelen en bieden nu een heel pakket aan diensten die dit mogelijk maken voor onze opdrachtgevers.’

De hele HR-paraplu

Het scala aan diensten dat Staff Capital inmiddels in huis heeft, is breed. Zo biedt het bedrijf, naast de gebruikelijke payroll-service, ook oplossingen op het gebied van employer branding, flex, freelance platforms én technologie. ‘We willen het hele HR-pakket omvatten’, vertelt Ronald Wichems ambitieus. ‘En daarbij richten we ons op de top-500 bedrijven van Nederland. We willen hen ontzorgen in de hele HR-paraplu. Veel van de mensen die bij ons werken hebben jaren gewerkt aan de bedrijfs- of uitzendkant. Ze weten precies welke problemen er spelen bij klanten en weten dat te koppelen aan de juiste technologische mogelijkheden.’

‘Als een grote uitzender maar 150 van de 200 mensen kan leveren, kunnen wij helpen door lokale partijen in te schakelen.’

En tegen welke problemen lopen klanten dan aan? ‘Nou, bijvoorbeeld uitdagingen met voldoende instroom’, lacht de sales director van het bedrijf, dat onder meer labels als Payroll Select, Easyworx, RPO Staffing en Easyjobs bevat. ‘Wij bieden dan diverse oplossingen, bijvoorbeeld met ons label Flexplein. Daarmee leveren we flexibiliteit door lokale partijen te koppelen aan grotere bedrijven. Als een grote uitzender bijvoorbeeld maar 150 van de gewenste 200 mensen kan leveren, kunnen wij helpen dat gat te dichten door lokale partijen in te schakelen.’

All-in-one, maar wel op maat

‘We zien dat Nederland héél veel uitzenders heeft, maar dat veel bedrijven alleen de grote 10 kennen’, vertelt Wichems. ‘Dat terwijl veel organisaties juist de behoefte hebben om aansluiting te vinden bij de vele kleinere uitzendorganisaties, waar nog veel kandidatenpotentieel zit. Zo vulden we bij Coca-Cola in drie weken 30 pittige profielen, door de samenwerking te zoeken met lokale uitzenders die normaliter niet zouden kunnen leveren aan een groot bedrijf.’

‘In plaats van pleisters blijven plakken op losse elementen van het proces, willen wij het héle plaatje onder de loep nemen.’

‘Ik vind het mooi om te zien dat onze klanten in de praktijk vaak meerdere van onze merken combineren’, voegt Wichems toe. ‘Zo gebruiken ze Payroll Select voor een deel van het personeel, legt men tegelijkertijd de werving en selectie neer bij onze recruiters van RPO Staffing, en schakelen ze aanvullende uitzendbureaus in via Flexplein. We bieden dus het héle pakket aan, maar alles gaat bij ons op maat. Waar staat een bedrijf nu en waar willen ze naar toe? In plaats van dat bedrijven pleisters blijven plakken op losse elementen van het proces, willen wij het héle plaatje met hen onder de loep nemen.’

Of het nu om een part-time fabrieksmedewerker gaat of een C-levelpositie: Staff Capital heeft genoeg opties, benadrukt hij. ‘We hebben een werkenbij-site ontwikkeld die onze klanten white-label kunnen afnemen, maar voor grotere bedrijven kunnen we ook jobsites ontwikkelen of helpen met de recruitment marketing. Uiteindelijk zorgen we zo voor kandidaten en verzorgen we de recruitmentkant van het sollicitatieproces, wat kan resulteren in een (uitzend)contract. Allemaal bedoeld voor organisaties die hun werkgeversmerk belangrijk vinden, maar hun recruitment- en marketingprocessen nog niet voldoende hebben ingericht.’

Efficiënte straat

Toch is Wichems zich bewust van de uitdagingen die de nieuwe branche met zich meebrengt. De HR-techindustrie wordt in recente jaren vooral getekend door een gigantische toename van nieuwe tooling. Oplossingen die beloven het wervingsproces nóg sneller te maken en de recruiter te ontzorgen door bepaald manueel werk over te nemen.

‘Het gaat ons er gewoon om dat wij op een optimale manier het recruitment voor onze klanten organiseren.’

‘HR-technologie moet een efficiënte straat zijn’, zegt hij. ‘Van het moment dat een sollicitant je ziet tot het tekenen van het contract: de ervaring moet zo goed mogelijk zijn. In de praktijk zie je dan dat er per onderdeel in het recruitmentproces meer dan 50 verschillende aanbieders zijn. Wij zijn een neutrale adviseur die advies kan geven bij de keuze. Wij werken immers veelal met white-label oplossingen, het gaat ons er gewoon om dat wij op een optimale manier het recruitment voor onze klanten organiseren.’

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners