Aankomend trainees hebben nog zelden een goed gevuld cv. Dus heeft Albert Heijn nu een serious game die veel meer op hun persoonlijkheid let. Bijkomend voordeel: een veel kortere time-to-hire.
Tot een paar jaar geleden werden trainees die bij Albert Heijn aan de slag wilden altijd geselecteerd op basis van hun cv en hun motivatiebrief. Geen ideale situatie, aldus corporate graduate recruiter Nynke de Jong. Want wat kunnen die net afgestudeerden daar nu precies van zichzelf laten zien?
‘We kijken bijvoorbeeld hoe snel jij beslissingen neemt. En we meten: past dat bij wat wij verwachten?
Wederkerige game
Daarom is de traineeselectie sinds een paar jaar helemaal op zijn kop gezet, vertelt ze in een recente uitzending van RecruitmentTV. Er is een serious game gekomen, die niet alleen meer fun in de werving heeft gebracht, maar ook een betere selectie mogelijk maakt. ‘In die game zien kandidaten veel meer van ons, maar wij ook van hen. Het wederkerige zit erin dat de kandidaat ook ons kan uitselecteren. Hij of zij kan stoppen als ze denken: dit is toch niet iets dat bij mij past…’
Luister hier naar wat Nynke vertelt over de serious game die werd ingezet:
Thumbs up en thumbs down
Van de kandidaat-trainees die aan de serious game willen beginnen, wordt wel een stevige tijdsinvestering gevraagd. Anderhalf à 2 uur zijn ze er zeker zoet mee, zegt De Jong. ‘Er gebeurt veel achter elkaar.’ Maar de game sluit dan wel zoveel mogelijk aan bij het dagelijks leven bij Albert Heijn. ‘We kijken bijvoorbeeld met thumbs up en thumbs down: hoe snel neem jij beslissingen? En we meten: past dat bij wat wij verwachten?
‘We zien nu al heel snel veel meer persoonlijkheid van de kandidaat’
Scherpere gesprekken
De game mag dan misschien aardig wat tijd vragen van de sollicitant, de sollicitatietijd zelf wordt er dan wel weer behoorlijk door verkort, aldus De Jong. ‘Nu zien we al heel snel veel meer persoonlijkheid van de kandidaat. We kunnen competenties doormeten en daar dus gerichter op selecteren. Daardoor kunnen we ook scherpere gesprekken voeren en zo de procedure verkorten.’
Hier een stukje over hoe dat er dan uitziet:
Van 5 maanden naar 8 weken
Het sollicitatieproces voor trainees duurde voordat het onderhanden werd genomen zo’n 5 maanden. ‘Nu zitten we op 8 weken, van sluiting vacature tot handtekening’, aldus De Jong. ‘En daar willen we nog wel verder werken. Maar het is in elk geval al veel korter dan het was. En dat is natuurlijk ook heel waardevol voor de Candidate Experience.’
Het succesgeheim?
De aanpak van de hele procedure leverde Albert Heijn eerder dit jaar een publieksprijs op bij de Werf& Awards. Het was al het tweede jaar in successie dat ‘s lands grootste kruidenier in de prijzen viel. Het succesgeheim, volgens De Jong? ‘Ik denk dat je heel scherp moet hebben wie je zoekt als kandidaat. En dat je vervolgens kijkt: wat resoneert dan bij die doelgroep? Wat zijn hun pullfactoren?’
Bekijk hier de volledige aflevering met het interview met Nynke:
Of lees eerst verder:
- OGD, Praxis, Philips Lighting en Albert Heijn winnen Werf& Award 2017
- Meer fun in de werving van trainees: hoe bereik je dat? (Albert Heijn)
Meer RecruitmentTV?
- ‘Video wordt op termijn onderdeel van elk sollicitatieproces’
- Betere employer branding? ‘Neem iedereen mee. Dan komt het vanzelf’
- ‘Ook op arbeidsmarkt gaan recensies de selecties bepalen’
- Marcel van der Quast: ‘Vacaturesite vaak zo guur als een winters treinstation’
- ‘Niets zo krachtig als mensen die hun eigen verhaal vertellen’
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf&. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!