Elk jaar kloppen zo’n 22.000 werkzoekenden aan de poort bij beveiligingsbedrijf Securitas. En aan recruitmentmanager Lonneke Schagen, samen met haar team van 15 recruiters, om al die sollicitaties in goede banen te leiden. Een stukje automatisering van het wervingsproces maakt haar werk – en dat van haar collega’s – vanzelfsprekend een stuk eenvoudiger. Daarnaast levert het cruciale kennis op, bijvoorbeeld over de kanalen waarlangs je het best kunt werven.
Elk jaar kloppen zo’n 22.000 werkzoekenden aan de poort bij beveiligingsbedrijf Securitas.
Toch zijn dat niet de enige redenen dat Securitas nu vol inzet op de automatisering van zijn recruitment, vertelt ze, in vooruitblik op haar optreden op Werf& Live, op 27 mei. Het heeft ook te maken met de persoonlijke droom van Schagen. En dat is dat iedereen die bij haar organisatie werkt straks zegt: “dit is wat ik wil, hier word ik gelukkig van”.
Dichter bij de droom
Om te begrijpen hoe het één met het ander te maken heeft, neemt Schagen ons eerst mee in de geautomatiseerde wandeling die een sollicitant bij Securitas nu aflegt. ‘Hoe dat proces er precies uitziet verschilt natuurlijk per functie waarop je solliciteert’, zegt ze er meteen bij. ‘Maar kom je in de flow terecht voor een beveiligersvacature, dan word je in een digitale omgeving – eentje die 24 uur per dag vanaf elk device te bereiken is – door het hele sollicitatieproces meegenomen.’
‘Je krijgt in de flow ook situaties te zien waarmee je in je werk te maken kunt krijgen.’
In die omgeving krijg je meer informatie over je werk als beveiliger, vertelt ze. ‘Maar je krijgt ook situaties te zien waarmee je in je werk te maken kunt krijgen. Als sollicitant moet je aangeven wat jij op zo’n moment zou doen. En we leggen je een persoonlijkheidsvragenlijst en een cognitieve vragenlijst voor. Wanneer we al jouw antwoorden combineren, krijgen we een goed beeld van wie je bent en wat je kunt.’
Écht een goede fit?
Door het vroege stadium in de werving te automatiseren, wordt het werk van Schagen zoals gezegd een stuk makkelijker. Maar het brengt haar ook dichter bij die eerdergenoemde droom. ‘De resultaten van de automatisering zeggen namelijk niet alleen iets over hoe goed een kandidaat is’, legt ze uit. ‘Ook weten we zo bijvoorbeeld meer over de rol waarin hij of zij het best past. Het kan dus zo zijn dat je op een functie tot mobiele surveillant solliciteert, maar uit de tests blijkt dat je als objectbeveiliger beter tot je recht komt. Zo matchen we sollicitanten op banen waar ze op hun plek zitten; waar ze gelukkig worden. En dat is dus mijn droom.’
‘Je moet iemand aankijken om in te schatten of-ie écht een goeie fit is.’
Dat alles betekent niet dat sollicitanten die in het selectieproces hoge ogen gooien, per definitie verzekerd zijn van de baan, benadrukt Schagen. ‘Recruitment blijft mensenwerk, je moet iemand aankijken om in te schatten of-ie écht een goeie fit is. En diegene moet een connectie hebben met zijn of haar leidinggevende, dat is ook heel belangrijk.’
Aaibare robot
‘Ben je een recruiter? Laat de beschikbare systemen je dan helpen, bijvoorbeeld bij je preselectie’, adviseert Schagen dan ook. Zie die computer als een aaibare robot, zegt ze. ‘Maar automatisering zal jouw werk nooit volledig overnemen.’ Het is een boodschap die Schagen ook op 27 mei, tijdens Werf& Live, goed hoopt over te brengen. ‘Automatisering kan enorm veel voor de recruitment betekenen. Wees er niet bang voor omdat je denkt dat-ie je werk steelt.’
‘Automatisering kan enorm veel voor de recruitment betekenen. Wees er niet bang voor.’
Securitas werkt ondertussen hard door aan zijn geautomatiseerde wervingssysteem. Op de lange termijn moet het zelfs een glazen-bol-functie aan de testresultaten meegeven, hoopt Schagen: eentje die voorspelt hoe lang een sollicitant waarschijnlijk in dienst zal blijven, als hij wordt aangenomen. ‘In de toekomst blijkt misschien wel dat de ene testscore gelijk staat aan gemiddeld 10 jaar dienstverband, terwijl de andere testscore een gemiddelde van 3 maanden oplevert.’
Gericht investeren
Op de korte termijn weet Securitas met dank aan zijn nieuwe, geautomatiseerde wervingssysteem al via welke kanalen het de beste sollicitanten binnenkrijgt. ‘De eerste resultaten hebben we over een paar maanden’, vertelt Schagen. ‘We krijgen die gegevens door aan het systeem terug te geven via welke kanalen sollicitanten binnenkomen. Het systeem ziet vervolgens waar de sollicitant vandaan komt, en zo zien wij welk kanaal de beste hires oplevert. Daardoor kunnen we gerichter investeren in de voor ons interessante wervingsplatformen.’
‘Hiermee kunnen we gerichter investeren in interessante wervingsplatformen.’
Zelf durft Schagen nog niet in haar glazen bol te kijken. ‘Dat vind ik lastig, haha! Het zou kunnen dat een belangrijk jobboard als Indeed ons het meest oplevert. Maar misschien is het juist wel een kleiner jobboard. Of onze socialmediacampagnes, natuurlijk. We zullen het zien.’
Meer weten?
Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Lonneke Schagen nog veel dieper in op haar aanpak van automatisering in recruitment, en wat je daarvan kunt leren voor jouw werving- en selectieproces. Niets missen? Inschrijven kan hier: