De BN’er is back in business in employer branding. Een tijdlang was het devies vooral eigen mensen in te zetten om je werkgeversmerk in de etalage te zetten, maar die trend lijkt langzaam verlaten te worden. Althans, vorige week hadden we al acteur en presentator Niek Roozen, die het hoveniersvak promootte, deze week is het de beurt aan acteur en komiek Ruben van der Meer, die de wondere wereld van PostNL induikt.
‘Vandaag besteld, morgen in huis: hoe werkt dat?’ Of: ‘Bezorgd tussen 14.00 en 16.00 uur, kan dat niet korter?’ Maar ook: ‘A.I. is de toekomst, hoe zit dat bij PostNL?’ Het zijn de vragen waar Van der Meer een antwoord op zoekt in een nieuwe korte videoserie. En dat doet hij niet alleen samen met bijvoorbeeld postbezorgster Rina en pakketbezorger Marcel, maar ook met Pakje, ‘een nieuw karakter dat ons in staat stelt mee te kijken op plekken waar normaal niemand komt’, aldus lead employer branding Silene Geuze.
De straat op
Van der Meer gaat in de campagne niet alleen de straat op, en helpt bij het sorteren van pakketten in het distributiecentrum, maar spreekt ook op kantoor over de innovatieve kant van pakket- en postbezorging en de steeds veranderende klantbehoeftes. Zo wil PostNL laten zien een organisatie te zijn vol interessante uitdagingen én toegewijde en vindingrijke collega’s.
De nieuwe campagne is gemaakt door employer brandingbureau SteamTalmark. De campagne is het volgende hoofdstuk binnen de nieuwe employer brand-strategie die door het Amsterdamse bureau ontwikkeld is en in 2021 in gang is gezet. Eerdere campagnes die hierbij hoorden, zijn ‘Breng het samen’ en ‘Welcome to our playground’. Het doel van deze nieuwe werkgeverscampagne is om het beeld dat veel mensen hebben van PostNL als werkgever bij te stellen.
Het doel van de campagne is om het beeld dat veel mensen hebben van PostNL als werkgever bij te stellen.
‘Iedereen kent het bedrijf van de post- en pakketbezorgers, maar weinigen weten hoe we ervoor zorgen dat dagelijks 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven worden bezorgd. Dat is een enorme uitdaging waar veel bij komt kijken en waar collega’s in operatie en kantoor zich dagelijks mee bezig houden. Te weinig mensen beseffen wat er allemaal achter schuilgaat en dat PostNL een boeiende werkgever is met interessante uitdagingen’, aldus Geuze. ‘Daarom sluit Ruben van der Meer elke video ook af met: ‘En zit je nou te denken hier zou ik ook wel aan mee willen werken? Ik zeg: Pakje kans!‘
Van der Meer heeft zelf zijn volgers op Instagram gevraagd wat zij willen weten over PostNL. ‘Deze vragen hebben we vervolgens nog verrijkt met inzichten vanuit consumentenonderzoeken’, aldus Geuze, over de totstandkoming van de video’s.
Tim Tygran zoekt ook mee
De campagne is nog tot en met 19 november te zien op YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn en TikTok. Je kunt de campagne ook tegenkomen op online nieuwsmedia als NU.nl, AD.nl en indebuurt.nl. Naast Ruben van der Meer gaat ook influencer/freerunner Tim Tygran op zoek naar antwoorden op de vragen die zijn volgers hebben over PostNL. Hij deelt zijn bevindingen met zijn volgers op TikTok.
De campagne sluit aan op de bredere PostNL-merkcampagne ‘Tot Snel’. Geuze: ‘Daarin laten we zien hoe PostNL een belangrijke rol speelt in jouw leven, en met persoonlijke en slimme oplossingen relevant is en blijft. Uit de belofte “Tot Snel” komt een interessante uitdaging naar voren en daar is toewijding en vindingrijkheid van de medewerkers voor nodig.’
Lees ook
- Campagne van de week: Hoe de hovenierssector meer groene vingers zoekt
- Hoe PostNL in zijn nieuwe campagne alle schakels in de bezorging samenbrengt
- De NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.