Waarom zou je elke kandidaat op elk moment dezelfde informatie bieden? Met Recruitment Automation is in principe een veel betere Candidate Journey mogelijk. Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Voordat een kandidaat bij jou een contract tekent, heeft hij (of zij) altijd al een hele reis afgelegd. Van het eerste contact, via bijvoorbeeld een vacaturesite of een min of meer toevallig voorbijkomende tweet, tot de daadwerkelijke sollicitatiegesprekken en de afloop daarvan. Online spreken we dan al gauw van de Candidate Journey, in analogie met de Customer Journey, zoals bekend onder marketeers.
Informatie die aansluit op de behoefte
Op verschillende momenten in die reis (de zogeheten touchpoints) hebben kandidaten een verschillende informatiebehoefte. Recruitment Automation kan helpen om – volledig automatisch – ervoor te zorgen dat de informatie die je biedt op die behoefte aansluit en tegelijk je Employer Brand versterkt. Zo maak je kandidaten langzaam ‘warm’ om bij jou te solliciteren.
3 fasen in elke Candidate Journey
Een Candidate Journey is bijvoorbeeld op te delen in 3 fasen:
- De Awareness–fase. De kandidaat weet nog weinig van de werkgever en is op zoek naar algemene informatie over het bedrijf.
- De Consideration–fase. De kandidaat is aangetrokken tot de werkgever en is op zoek naar meer informatie over hoe het is om daar te werken.
- De Conversion-fase. De kandidaat heeft besloten wel voor de werkgever te willen werken en is nu op zoek naar mogelijke vacatures.
Het heeft weinig zin mensen in de eerste fase meteen te vermoeien met vacatures, daar zijn ze nog helemaal niet aan toe. Net zo goed wil je kandidaten in de laatste fase niet meer over jou als werkgever vertellen; dat weten ze immers al wel.
En dat volledig geautomatiseerd
Met Recruitment Automation (naar analogie van Marketing Automation) zorg je dus dat de kandidaat op het juiste moment de juiste informatie krijgt. En dat volledig geautomatiseerd. Klinkt mooi natuurlijk. Maar hoe ver zijn we daarmee nou eigenlijk? Hoe ziet het in de praktijk eruit?
Voorbeeld case: Dura Vermeer
Laten we dat eens bekijken aan de hand van een case uit de praktijk; die van Dura Vermeer. Dit bouwbedrijf wilde met name bij (Young) Professionals in de bouw en infrastructuur meer naamsbekendheid en een beter imago opbouwen. Vacatures invullen was een secundair doel.
Eerst onderzoek gedaan
Om voor die groep de goede strategie te kunnen opbouwen, hebben we eerst onderzoek gedaan onder de doelgroep. Hoe gedragen de kandidaten zich online? Waar zitten ze? Welke netwerken en welke content kunnen we kiezen? Met deze gegevens hebben we inzicht verkregen in de doelgroep bij Dura Vermeer. Daarna konden we aannames maken. Hoe moest de reis van de kandidaat er precies uitzien? Welke stappen moest de doelgroep ondernemen?
Nauwelijks conversie
Uiteindelijk bedachten we het plan dat de advertenties die we gingen plaatsen, zouden leiden naar de homepagina van Dura Vermeer. Van daaruit zouden kandidaten vervolgens meer gaan lezen over Dura Vermeer als werkgever. Maar tijdens de test-, meet- en analysefase werd duidelijk dat veel sollicitanten vanaf de homepagina direct naar het vacatureoverzicht gingen. Dit lijkt misschien fijn, maar het zorgde in de praktijk nauwelijks voor conversie. De doelgroep kende op dat moment de werkgever nog niet goed, en dus kwamen er niet veel sollicitaties binnen.
Journey anders ingericht
Op basis van deze gegevens hebben we de Candidate Journey anders ingericht. We besloten de doelgroep niet meer meteen naar de vacatures te leiden, maar eerst meer relevante informatie over Dura Vermeer te bieden. Hierdoor leerde de doelgroep eerst meer over Dura Vermeer, zijn projecten en het bedrijf als werkgever, voordat er überhaupt vacatures in beeld kwamen. Dat bleek te werken: de campagne is in totaal maar liefst 4 miljoen keer bekeken en 349.000 mensen zijn bereikt.
Beter inzicht en meer efficiëntie
Een Candidate Journey formuleren is van belang om de beste kandidaten te kunnen werven en te binden aan een organisatie. Als je een duidelijk beeld hebt van de stappen die een kandidaat neemt, kun je achteraf makkelijker beredeneren waarom iemand een bepaalde stap al dan niet heeft genomen of wat iemand heeft tegengehouden in het proces. Het geeft een beter inzicht, wat weer relevant is voor nieuwe campagnes om zo je strategie te optimaliseren. Recruitment automation zorgt voor een efficiënter opgesteld recruitmentproces, dat vooral meetbaar is.
Maak de reis zo mooi mogelijk
Deze ontwikkeling is van belang voor de gehele recruitmentbranche. Toptalent werf je in de huidige markt niet meer door simpelweg ergens een vacature te posten. Je moet laten zien wie je bent als bedrijf, wat je doet en waarom het leuk is om bij jou te werken. Mensen zoeken tegenwoordig niet alleen een baan, maar ook een werkgever die bij hun lifestyle past. Recruitment automation is dé manier om dit vorm te geven en meetbaar te maken.
Elke kandidaat doorloopt altíjd een Candidate Journey. Het is aan jou als recruiter om deze reis zo aantrekkelijk mogelijk in te richten, zodat kandidaten sneller tot een daadwerkelijke sollicitatie zullen overgaan.
Credit
Dit artikel is een bewerking van twee blogs (1 en 2) van Janine Tuinfort, Junior Marketeer bij MrWork, expert in recruitment automation.