Hoe kijkt Nederland naar werken bij een bank? Vaak klinken dan clichés als: oubollig, saai en hiërarchisch. Mede daardoor zien te weinig mensen de Rabobank als potentiële werkgever, zo merkt Tessa Wagensveld, productmanager Employer of Choice. ‘Het verhaal van de coöperatieve bank met oog voor mens en maatschappij krijgt te weinig ruimte.’
‘Het verhaal van de coöperatieve bank met oog voor mens en maatschappij krijgt te weinig ruimte.’
Daarom is in samenwerking met creatief bureau Kaliber recent het werkgeversmerk van Rabobank van top tot teen vernieuwd. Deze week is het resultaat daarvan te zien, met de start van de campagne met de nieuwe belofte: ‘Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’. Wagensveld: ‘Daarmee geven we 2 krachtige voordelen van het werk bij Rabobank de ruimte om naast elkaar te bestaan. Enerzijds de nadrukkelijke focus op (talent)ontwikkeling, werk- en privébalans, en persoonlijke en professionele groei. Anderzijds de mogelijkheid om impact te maken in de maatschappij. Bijvoorbeeld door klanten met beperkte mobiliteit thuis te helpen met hun bankzaken of duurzamer wonen mogelijk te maken.’
Tweeledigheid
Om de wensen van talent en de boodschap van Rabobank bij elkaar te brengen, is samengewerkt met onderzoeksbureaus Perspective en SUE Amsterdam. Zij zochten naar een concreet onderbouwde belofte van Rabobank, die de doelgroep tegelijk als geloofwaardig en relevant beleeft. ‘Zo vonden we uiteindelijk de tweeledigheid van werken aan je eigen ontwikkeling én bijdragen aan de wereld om je heen.’
”Normaal zijn het misschien twee losse elementen, maar hier komen beide kanten van de belofte echt samen.’
Het uiten van deze dubbele belofte was een mooie uitdaging, vertelt Hugo van de Hoef, Creative Director bij Kaliber. ‘Normaal zijn het misschien twee losse elementen, maar bij Rabobank komen beide kanten van de belofte echt samen. Zelfontwikkeling staat naast het versnellen van de energietransitie. Een betere leider worden gaat hand in hand met het verbeteren van landbouwgrond. En hybride werken matcht met het helpen van kwetsbaren in onze samenleving. Productiemaatschappij Bruut Amsterdam heeft dit fantastisch tot leven gebracht.’
Echte verhalen, echte mensen
Alle voorbeelden in de campagne, van de zonnepanelen tot de mobiele bankservice, zijn authentiek. Uit eerder genoemd onderzoek bleek namelijk dat het voor banken in communicatie vaak moeilijk is om geloofwaardig over te komen. Daarom hebben Rabobank en Kaliber samen gezocht naar échte verhalen, die tegelijk aansprekend en verrassend zijn. Op het vernieuwde recruitmentplatform komen bovendien echte medewerkers aan het woord, die vertellen over hun eigen functie en hoe de nieuwe werkgeversbelofte voor hen tot leven komt.
Uit onderzoek bleek dat het voor banken in communicatie vaak moeilijk is om geloofwaardig over te komen.
De nieuwe werkgeversbelofte luidt het 125e levensjaar daarmee op een passende wijze in, aldus Wagensveld. ‘Als coöperatieve bank zoeken we al 125 jaar naar oplossingen voor de uitdagingen van nu. Dat vraagt om samenwerken en continu openstaan om te leren. Precies die gedachte zie je ook terug in onze nieuwe belofte voor onze nieuwe en bestaande collega’s. Daar zijn we hartstikke trots op.’
Lees ook
- Waarom de nieuwe werkgeversbelofte van Rabobank niet in één slogan is te vatten
- Campagne van de week: Hoe de hovenierssector meer groene vingers zoekt
- De NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.