De campagne is alweer een paar weken oud, maar hier nog niet eerder behandeld. Laten we daarom de grappen over treinen en vertraging maar even achterwege laten, en gewoon ere geven aan wie ere toekomt. En dat is in dit geval aan ProRail, dat met de op 23 september gelanceerde wervingscampagne een nieuwe zoektocht inzette naar de volgende generatie treinverkeersleiders die helemaal het ‘spoor willen ownen‘. Deze campagne vervangt ‘Nederland zoekt treinverkeersleiders’, en belooft ‘een nieuwe kijk’ te bieden op de onmisbare rol van treinverkeersleiders binnen het spoornet.
De campagne is nodig, omdat ProRail nog steeds kampt met een tekort aan treinverkeersleiders. Weliswaar is dit teruggebracht van 10% in 2021 naar zo’n 2% nu, maar toch blijft de vraag naar nieuwe collega’s groot. Jaarlijks is er behoefte aan zo’n 120 nieuwe medewerkers om vertrekkende collega’s te vervangen en de groei van het spoornet te ondersteunen, aldus adviseur arbeidsmarktcommunicatie Renske van Duivenbode. De Own het Spoor-campagne sluit volgens haar goed aan bij deze behoefte, en benadrukt de kernkwaliteiten die een goede treinverkeersleider vormen: snelle beslissingen, teamwork en verantwoordelijkheid.
‘Er hebben vast veel marketeers over nagedacht’, schreef SpoorPro licht cynisch over de campagneslogan. Maar, zo erkent Van Duivenbode, de keuze voor het woord ownen sluit niet alleen goed aan bij jongere doelgroepen, maar zeker ook bij het werk zelf. ‘Het gaat in deze functie niet alleen om de dienstregeling monitoren, maar om het volledig ownen van jouw stuk spoor. Deze campagne laat zien wat het werk allemaal omvat: het eigen maken van een cruciaal stuk spoor en zorgen voor de veiligheid en continuïteit van duizenden treinen. Met deze nieuwe campagne leggen we de nadruk op zelfstandigheid en controle.’
Waar kun je de campagne zien?
Net als de vorige campagne wordt ook de Own het Spoor-campagne inmiddels breed uitgerold op sociale media, zoals Facebook, Instagram, YouTube en Reddit. ‘Daarnaast zijn er video’s waarin huidige treinverkeersleiders hun ervaringen delen. Deze inspirerende video’s bieden potentiële kandidaten een kijkje achter de schermen en laten zien hoe uitdagend en bevredigend dit werk kan zijn’, legt Van Duivenbode uit.
Zo vertelt Bronte van Eeken bijvoorbeeld over wat ze meemaakte toen de Formule 1 naar Zandvoort kwam, en zij als treinverkeersleider 15.000 wachtende fans naar de strandplaats moest zien te krijgen. ‘Treinen die elke 5 minuten rijden om alle fans op tijd naar huis te krijgen. Het voelt goed om op zulke momenten het verschil te maken. Juist deze momenten maken het werk speciaal en leuk. Elke dag is een verrassing, en dat maakt de rol van treinverkeersleider de perfecte baan voor mij.’ En dat voor iemand die juist een opleiding in de luchtvaart had, maar nu sinds 2,5 jaar voor ProRail als treinverkeersleider werkt op de post in Alkmaar.
Op de foto
De campagne werd officieel gelanceerd tijdens de zogenoemde Raildagen. In onder meer de Inktpot in Utrecht, het Railcenter Amersfoort en het Informatiecentrum PHS Den Bosch-Vught konden bezoekers niet alleen laagdrempelig gesprekken voeren met ProRail-medewerkers, maar ook meteen zelf op de foto in de campagneset. ‘Zo konden ze letterlijk het spoor ownen‘, aldus Van Duivenbode. ‘Het was geweldig om te zien hoeveel mensen nieuwsgierig zijn naar de wereld van het spoor en de verschillende functies die we bieden, vooral binnen de verkeersleiding!’
Ook zijn er podcasts rondom de campagne gemaakt, en geeft ProRail ook webinars, waarin het onder meer de sollicitatieprocedure en de betaalde opleiding tot treinverkeersleider verder uitlegt. Daarnaast is er natuurlijk ook een aparte campagnepagina vormgegeven.
‘Geweldig om te zien hoeveel mensen nieuwsgierig zijn naar de wereld van het spoor.’
De campagne is gemaakt samen met Marion de Vries (Employer Brand Builders) en Media.Monks, het bureau dat in april de aanbesteding won als partner voor alle arbeidsmarktcommunicatie van ProRail voor een periode van 3 tot 6 jaar. ‘Het is voor ProRail enorm belangrijk om ons werkgeversimago te versterken’, zei Tim Burggraaf, Manager Recruitment en Arbeidsmarktbenadering van ProRail op dat moment. ‘Om de groeiende vraag naar vervoer per spoor mogelijk te maken, hebben wij nu en in de toekomst een grote wervingsopgave. Wij zijn daarom verheugd om onze samenwerking met Media.Monks voort te zetten.’
Lees ook
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.