Het artikel gaat hieronder verder.

Past jouw werkgever 100% bij jou? ‘Toen uit de strategische workshops bleek dat de werkcultuur van PGGM als een magneet werkt op de arbeidsmarkt, konden we natuurlijk niet anders dan die cultuur centraal zetten. Je echt thuis voelen bij een werkgever en 100% jezelf kunnen zijn, wat een mooie belofte is dat. Voor iedereen, hoe je persoonlijkheid ook in elkaar steekt’, aldus Rik Blokland, die namens Creative Direction voor de campagne van de grote pensioenuitvoerder tekende.
Wat bepaalt wie jij bent? Je talent als keukenprins? Fanatieke sportgewoontes? Je doenersmetaliteit? Of juist de optelsom van dit alles? Dat 100%-percentage komt nu in cirkeldiagrammen in alle uitingen van de nieuwe campagne terug. Dat sloeg in elk geval intern gelukkig al snel enorm aan, ziet Blokland. ‘Je bent niet langer alleen ‘blauw’ of ‘rood’ of misschien ‘groen’, je persoonlijkheid wordt in deze campagne ontrafeld als een samenspel van talenten, professionele eigenschappen, bijzondere bezigheden en liefhebberijen die niemand kent. Nagelstylist voor 9%? 11% Coureur? Het kan allemaal. En zo geven de medewerkers het merk kleur.’
Aftrapfase
In de huidige aftrapfase van de campagne staan bijzondere professionals centraal, die allemaal een eigen cirkeldiagram bij zich dragen waarin hun persoonlijkheid is geanalyseerd. Ze vertegenwoordigen tegelijkertijd de verschillende afdelingen binnen de organisatie, inclusief de Engelstalige unit Investment Management, en zijn ook uitgekozen om de meest gezochte doelgroepen aan te spreken: financials, IT’ers en dataspecialisten, van starter tot senior.
De campagne loopt extern en intern parallel. Binnen de organisatie is de campagne bijvoorbeeld vormgegeven met posters, intranet, life size poppen, en interactieve sessies met persoonlijkheidstestjes. Extern zijn er video’s te zien op LinkedIn en Reddit, en commercials te beluisteren rondom podcasts op BNR en Spotify, naast online advertenties via bijvoorbeeld DPG media en Google.
‘Breed toepasbaar’
Het concept met de groene cirkeldiagrammen en het thema ‘100% PGGM’ is ‘breed toepasbaar in middelen en is in elke taal helder’, ziet Blokland met tevredenheid. Bovendien sluit het mooi aan bij de trend de eigen medewerkers centraal te stellen in arbeidsmarktcommunicatie, en is het cirkeldiagram op zich natuurlijk ook kenmerkend voor de financiële branche. Daarnaast laat het volgens hem ook duidelijk zien dat PGGM een werkgever is ‘waar iedereen zich 100% thuis voelt – welke functie, achtergrond of persoonlijkheid ook.’
Wendeliene de Vries, die vanuit recruitment (samen met Marloes den Hartog-Pauw, Paul Evekink en Anouk Lindenholz-van Alphen) betrokken was bij de campagne, sluit zich daarbij aan. ‘Bij PGGM geloven we dat je als professional het beste tot je recht komt als je jezelf kunt zijn. Jouw persoonlijkheid maakt je bijzonder. En juist die eigenheid waarderen we enorm. Wat maakt dan dat PGGM en jij bij elkaar passen? Dat is de optelsom van jouw unieke persoonlijke en professionele eigenschappen. Wij kijken daarom verder dan je studie of functieprofiel. Want wat echt telt bij PGGM zijn mensen, honderd procent!’
PGGM is een van de grootste pensioenuitvoerders van Nederland, met 5,6 miljoen deelnemers en ruim 260 miljard euro aan belegd vermogen. De organisatie kent een Nederlands onderdeel ‘Pensioenbeheer’ en een internationale unit ‘Investment Management’. Daarom kent de campagne zowel Nederlands- als Engelstalige uitingen.
Lees ook
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.