Omschrijving van de case
De uitbraak van het coronavirus had een grote impact op NS; we vervoerden slechts 10% van onze gebruikelijke reizigersaantal. Daardoor werden half maart NS-breed alle (wervings)campagnes on hold gezet. Omdat in deze onzekere tijd de werving voor de kritieke doelgroepen wel doorging, en we het belangrijk vonden om ons werkgeversmerk te blijven laden en om in contact te blijven met onze doelgroep, hebben we snel een ‘COVID-19 arbeidsmarktcommunicatie-strategieplan’ opgesteld. Hierin hebben we beschreven wat we in deze crisistijd willen en kunnen communiceren, via welke kanalen en hebben we bepaald aan welke richtlijnen de communicatie moet voldoen.
Half maart werden NS-breed alle (wervings)campagnes on hold gezet.
Alle content op werkenbijns.nl en onze socialmediakanalen houden we dichtbij onszelf door extra nadruk te leggen op onze kernwaarden en EVP: wat vinden we als NS écht belangrijk en waar staan we voor? We laten zien hoe we als NS met deze coronasituatie omgaan, welke impact het heeft op het werk van onze collega’s en wat onze visie is op Nederland in de toekomst. We zorgen ervoor dat alle communicatie relevant is, linkt naar onze dienstverlening en op een integere en logische manier aansluit op de coronacrisis.
Aparte coronapagina
Omdat de werving doorgaat, hebben we een aparte coronapagina op werkenbijns.nl ontwikkeld met informatie over het aangepaste sollicitatieproces en een video met sollicitatietips. De wekelijkse Instagram-takeovers verzorgen collega’s wier functie het meest veranderd is door corona en collega’s die vanuit hun functie juist impact maken op de coronasituatie.
Omdat de werving doorgaat, hebben we een aparte coronapagina ontwikkeld.
Op Linkedin en werkenbijns.nl plaatsen we inhoudelijke nieuwsberichten met een link naar de corona situatie. We kijken hierin kritisch naar de tone-of-voice: is deze feitelijk en vriendelijk? Zogenoemde ‘feel-good’-berichten en vacatures delen we op Twitter.
In een rap tempo zijn we van live recruitment events geswitcht naar digitaal. Voor het NS management traineeship hebben we een online game ontwikkeld waarmee we meer interactiviteit realiseren tijdens digitale events.
Wat was de impact van de case?
In de totale candidate experience blijkt de coronapagina op onze website zeker van toegevoegde waarde. De pagina wordt veel gelezen door mensen die willen solliciteren en meer willen weten over het sollicitatieproces en leidt uiteindelijk ook tot sollicitaties.
We hebben vooral in het begin van de lockdown veel positieve feedback van sollicitanten ontvangen.
We hebben vooral in het begin van de lockdown veel positieve feedback van sollicitanten ontvangen over het virtueel solliciteren. Zij vonden het erg fijn dat het sollicitatieproces doorging, omdat we vrijwel direct zijn overgegaan op het voeren van online sollicitatiegesprekken. Daarna merkten we dat het online solliciteren al vrij snel als normaal gezien werd.
Uit de evaluaties met onze socialmedia-partij blijkt dat de communicatie waarbij een link wordt gelegd met corona goede resultaten behaalt. De actuele en relevante link die in de copy duidelijk wordt gemaakt spreekt veel mensen aan: Linkedin-posts die we in de eerste 4 maanden van corona hebben geplaatst presteerden 0,25% boven de doelstelling, gekeken naar het percentage van het totale bereik dat tevreden is. Instagram stories in dezelfde periode presteerden zelfs 5,5% boven doelstelling.
Gemiddeld werden onze online recruitment events door de deelnemers met een 8,1 beoordeeld.
Ondanks de verwachting dat corona impact heeft op ons werkgeversimago, zien we het afgelopen jaar een stijging van 40% in vacature-alerts. De aanwezigheid van NS als werkgever op social media en bij online events zal hier zeker aan hebben bijgedragen. Gemiddeld werden onze online recruitment events door de deelnemers met een 8,1 beoordeeld.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Door in deze bizarre coronasituatie snel te schakelen, positief te blijven en in kansen te denken, heeft ons als recruitment- en recruitment marketing collega’s veel gebracht. De beperking die de organisatiebrede campagnestop met zich meebracht, heeft onze focus direct verlegd: de communicatiestrategie voor unpaid media hebben we direct aangepast. Ook zijn we snel overgeschakeld naar online recruitmentactiviteiten.
Door vanuit de behoeften van kandidaten te blijven denken, bouwen we credits op.
Door vanuit de behoeften van kandidaten te blijven denken, duidelijk zichtbaar te blijven voor de doelgroep, in content bewust in te spelen op de crisissituatie en te laten zien welke impact de situatie heeft op NS, bouwen we credits op en blijft onze doelgroep ons waarderen. Dit is terug te zien in positieve feedback van kandidaten op het sollicitatieproces, stijging in vacature-alerts en in de mooie beoordeling van onze online events. Ook het percentage van het totale bereik van onze volgers dat tevreden is over de posts op social media is boven doelstelling
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Daphne van der Sprong, Manager Recruitment Marketing
- Lilian Vrolijk, Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatie specialist
- Tess de Bruin, Arbeidsmarktcommunicatie- en Evenementencoördinator
- Jasmijn Bruin, Evenementenmanager
- Robbin Hoogendoorn, Recruiter
Lees ook
- Bekijk eerst alle inzendingen van 2021.