Hoe onzeker dit jaar ook mag zijn als je het hebt over internationale politiek en onze handel met China, VS of Groot Brittannië, toch lijkt de krapte op de arbeidsmarkt onverstoorbaar aan te houden. Naast je nimmer aflatende inspanningen om slim en secuur te recruteren, zal je dus ook dit jaar weer willen nadenken hoe je je Employer Brand wilt laten stralen als nooit tevoren.
Helaas vertegenwoordig jij niet de enige club die talent zoekt. Jaloersmakende campagnes vliegen je op Werf& elke week weer om de oren. Met kekke fotografie, vlotte filmpjes en slimme strategieën. In 2019 zal het dan ook weer nèt een stukje creatiever moeten, wil je de doelgroepen verrassen en verleiden. Geen zorgen, Rik Blokland helpt je hiermee.
1. Leer van je marketeer
Zorg voor draagvlak en budget. De beste campagnes worden gemaakt als de afdelingen HR en communicatie innig samenwerken. En als er budget is dat zich kan meten met de marketingbudgetten. Waarom ook niet? Als je de goede mensen niet binnenkrijgt, kan de handel ook niet bloeien.
Hoe kan je dit regelen? Bijvoorbeeld door een workshop te organiseren, waarin je met je collega’s van communicatie en andere professionals, samen werkt aan je positionering op de arbeidsmarkt. En daarbij ook stiekem nadenkt over wat je strategie zou kosten.
De beste campagnes worden gemaakt als de afdelingen HR en communicatie innig samenwerken
2. Werf out-of-the-box
Denk in de 3 B’s van arbeidsmarktcommunicatie: basics, branding en out-of-the-box. Zijn je basics op orde, zoals een strakke werken-bij-site inclusief kort en goed omschreven vacatures? En je branding ook, bijvoorbeeld door een brede social campagne met snelle, prikkelende portretvideo’s? Oftewel: weet de doelgroep al wie je bent en wat je biedt? Dan is het tijd voor nog meer creativiteit: denk out-of-the-box. Organiseer bijvoorbeeld een PR stunt, huur een goed PR-bureau in en zorg dat je een hit hebt op social media. Of in het nieuws.
3. Diverse doelgroepen
Denk niet in je standaard doelgroepen, want die vijver is waarschijnlijk al leeg. Heeft HR al een duidelijke visie op het werven van medelanders met een andere achtergrond qua geboorteland of cultuur? Is er een diversiteitsprogramma waarmee de LHBTI-community wordt bediend? Hebben we al een briljant in-house opleidingstraject, zodat we divers talent kunnen (om)scholen? Kies bewust, verrijk je organisatie en verbijzonder je wervingsactiviteiten. Oh ja, en laat dat vooral ook zien op je site.
Voorkom dat je de succesvolle campagne van je concurrent kopieert
4. Experimenteer
Als we onze mond vol hebben over scrum en agile werken, dan is dit een prachtig jaar om het experiment los te laten op je Employer Branding en recruitment. Want we mogen fouten maken en daarvan leren toch? Dus: voorkom dat je de succesvolle campagne van je concurrent kopieert, kijk verder en durf een stapje verder te gaan. Een gekke schoolverlaterscampagne op de stranden van Mallorca? Een bekende Nederlander die reclame maakt voor werken bij…? Solliciteer en win eerst een droomvakantie? Hmmm..!
5. De branding bioscoop
Video blijft hot in 2019. Om nog op te vallen op YouTube, zal je wel wat uit de kast moeten trekken. Natuurlijk is authentiek het buzzword, maar een video is pas echt interessant als hij professioneel gemaakt, aantrekkelijk qua (beeld)verhaal en uniek qua idee is. Denk aan de bioscoop: hoeveel films draaien er dit weekend en hoe verschillend zijn deze wel niet? Kan jouw employer brand ook zo’n eigen en unieke beleving overbrengen? Ik denk het wel.
Kortom: we kunnen alles meten, we kunnen alle gebruikelijke (social) media inzetten. Maar in een jaar waarin de markt krap is en blijft, is het tijd voor meer creativiteit.
De auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, een flexibel collectief van professionals in strategie, creatie en de productie van campagnes voor employer branding (extern en intern).