Gem. leestijd 4 min  1016x gelezen

Hoe ook recruiters steeds vaker hun voordeel doen met growth hacking

Growth hacking begon als manier voor start-ups om veel te doen met weinig menskracht en budget. Nu stelt het recruiters in staat om op vrijdagmiddag een wervingscampagne op te zetten, die op maandagochtend al kandidaten heeft opgeleverd.

Hoe ook recruiters steeds vaker hun voordeel doen met growth hacking

Recruiters zijn tegenwoordig eigenlijk net online marketeers, zeggen Rob Boersma en Joram Timmerman. En dat betekent dat in elke fase van de zogeheten talent journey volgens hen slimme marketingtechnieken zijn in te zetten om talent te vinden en aan de organisatie te binden. En zoals growth hacking in de marketing enorm populair is, zien we ook in de wereld van recruitment – en met name in de flexbranche – steeds meer bedrijven deze strategie succesvol inzetten.

Ook in recruitment zetten steeds meer bedrijven succesvol growth hacking in.

Boersma en Timmerman kennen inmiddels heel wat sprekende voorbeelden uit hun dagelijkse praktijk. Met hun bedrijven Jobrock en Byner vormen ze al een tijdje samen een hecht strategisch partnership. De all-in-one recruitment marketing automation toolkit van Jobrock die bureaus helpt eenvoudig op te schalen en is volledig geïntegreerd met Byner, een end-to-end-oplossing die speciaal is ontwikkeld voor organisaties in detachering, uitzenden en werving & selectie. Byner stroomlijnt alle kernprocessen op één platform, wat een krachtig recruitmentsysteem (ATS) oplevert, dat tegelijk ook op efficiënte wijze contracten, uren en facturatie administreert.

Het geheim van growth hacking

Maar dan de stap naar growth hacking. Hoe kijken zij daar dan tegenaan? Daarover geven ze beiden een webinar op donderdag 6 oktober, tijdens de Webinar Week van Werf&. ‘Veel recruiters grijpen nog steeds terug naar traditionele middelen en eenzelfde aanpak’, vertelt Boersma. ‘Dat kost over het algemeen veel geld, het duurt lang om alles in stelling te brengen en de resultaten zijn niet om over naar huis te schrijven.’

‘Veel recruiters grijpen nog steeds terug naar traditionele middelen en eenzelfde aanpak.’

En de principes van growth hacking kunnen dat volgens hem veranderen. Hoe? Door continu kleine ideetjes te bedenken om klanten binnenboord te halen, en vervolgens tot in detail te onderzoeken welke mini-campagne het meeste effect had, en deze daarna op te schalen. Die kleine campagnetjes, ook wel hacks genoemd, zorgen er trouwens niet alleen voor dat er klanten kunnen binnenkomen, maar ook dat ze binnen blíjven, en binnen hun netwerk over het product gaan vertellen. Het is een principe dat jaren geleden werd ontdekt door start-ups die geen budget hadden voor een grote reclamecampagnes, maar toch hun product aan de man wilden brengen.

Talent hacking

En hoe vertalen we dat principe van growth hacking naar de wereld van recruitment? Dan hebben we het al snel over talent hacking. Boersma: ‘Bij talent hacking zet je steeds kleine, specifieke recruitmentmarketing-campagnes op, en hou je goed in de gaten wat wel en niet werkt. Talent hacking stopt niet bij het enthousiast maken van kandidaten voor je vacature. Je gaat in de hele talent journey met kleine hacks uitvinden hoe je het talent waarmee je in contact staat een zo prettig mogelijke ervaring kunt bieden. Zodat je een duurzame en persoonlijke band opbouwt, je mensen kent en weet waar ze staan, waar ze naartoe willen. Alleen dan kun je ze immers duurzaam aan je organisatie verbinden en als bureau relevant zijn in elke fase van hun carrière.’

‘Je wilt dat mensen voor jou kiezen, en hun enthousiasme over jou delen in hun netwerk.’

‘Wat je wilt, is dat mensen voor jou kiezen, met plezier voor je werken en hun enthousiasme over jouw bedrijf delen in hun netwerk. Dat je niet alleen tevreden medewerkers hebt, maar tegelijkertijd ambassadeurs kweekt’, vult Timmerman aan. ‘Dat klinkt als een hele arbeidsintensieve klus. Maar het mooie is: het is makkelijker dan je denkt. Want met de juiste technologie, zoals die van Byner en Jobrock, wordt het werk automatisch voor je gedaan.’

Decentraal, dus lekker snel

‘Doordat we recruiters in staat stellen om zelf kleine talent hacks op te zetten, decentraliseer je het recruitmentmarketingproces’, zegt Boersma. ‘Ze hoeven niet eerst met het hoofdkantoor heen en weer te mailen om te vragen wat het budget is, en te brainstormen over wat ze kunnen doen om talent aan te trekken. Ze kunnen gewoon zelf wanneer ze maar willen een effectieve wervingscampagne of recruitment marketing automation op poten zetten.’

Jij hebt je mensen al binnen, terwijl de concurrentie nog bedenkt hoe ze willen adverteren.’

‘Dus ben je een bureaurecruiter en krijg je op vrijdagmiddag een aanvraag binnen?’, vervolgt hij. ‘Dan kun je diezelfde middag nog met één druk op de knop een recruitmentcampagne online zetten. En als je dan maandag je agenda opent, staan de afspraken met geschikte kandidaten al voor je klaar. Gepland op een moment dat jullie beiden uitkomt. Je kunt meteen starten met interviewen, selecteren en voorstellen aan je opdrachtgever. Geweldig, want daarmee ben je je concurrentie te snel af. Jij hebt je mensen al binnen, terwijl zij nog aan het bedenken zijn via welke media ze willen adverteren.’

Talloze voorbeelden

‘O, en dit is allemaal niet theoretisch, hè?!’, sluit Timmerman af. ‘We hebben talloze voorbeelden van organisaties in detachering, uitzenden en werving & selectie die onze tools nu al inzetten, en daardoor snel goede kandidaten aannemen. Talent hacking is niet iets van de toekomst, je hoeft niet op de beloften van A.I. te wachten. De technologie bestaat nu al, op dit moment! En je kunt hem nu ook al inzetten!’

Meer weten? 

In hun webinar op donderdag 6 oktober tijdens de Webinar Week van Werf& laten Timmerman en Boersma zien hoe recruiters kunnen profiteren van talent hacking. Dit doen ze aan de hand van 5 praktische stappen met prikkelende titels als: ‘stof de directie af’ en ‘luiheid als ultieme versneller’.

Inschrijven

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners