Het artikel gaat hieronder verder.
Je moet welhaast onder de spreekwoordelijke steen geleefd hebben, of héél lang op vakantie geweest zijn, om afgelopen jaar níet met de naam Odido in aanraking te zijn gekomen. Het bedrijf, dat vorig jaar ontstond uit de samenvoeging van T-Mobile en Tele2 Mobiel (wie herinnert zich die namen nog?) was eigenlijk op alle fronten onvermijdelijk: overal kwam je de nieuwe merknaam wel tegen. Behalve dan, tot nu toe… op de arbeidsmarkt.
Maar daarin is deze week verandering gekomen, met de lancering van een nieuwe employer branding-campagne, samen met een vernieuwde werkenbij-site. ‘Supervet om te zien hoe alle ideeën samenkomen in een campagne die écht laat zien waar Odido voor staat’, reageert Nina Rolsma, die als (interim) projectmanager Talent Acquisition & HR het afgelopen half jaar aan de totstandkoming van de campagne heeft meegewerkt. Een langere hero-video is daarvan het eerste, meest zichtbare resultaat, en daaruit snippets voor doelgroepen zoals finance, marketing en IT/tech.
Klik&Klaar
Als thema is gekozen voor ‘Groei met Odido’. Dat sluit aan bij de drie kernwaarden van het merk: menselijk, optimistisch en vooruitstrevend, legt Rolsma uit. Daarvoor zijn in de video ook 3 portretten te zien, die naar die kernwaarden verwijzen. Zoals de ontwikkeling van Klik&Klaar (‘Het 5G-netwerk voor thuis’, dat aansluit bij: vooruitstrevend), ‘het ondernemerschap en de kansen die je hier kunt oppakken’ (optimistisch) en ‘de menselijke manier waarop we klanten willen benaderen, maar ook hoe we intern samenwerken, en aandacht besteden aan bijvoorbeeld de work/lifebalance, de flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling.’
De uitdaging lag er volgens Rolsma afgelopen half jaar vooral in niet alleen de campagne te ontwikkelen, maar ook intern de boel op orde te hebben. Zoals: een optimaler ingericht ATS, de advertentiekanalen, de dashboarding en data-inzichten. ‘We hebben de hele werkenbij-site beter ingericht, een nieuwe vacatureflow uitgewerkt, hebben ook veel tijd besteed aan de afstemming met de interne marketeers. Odido is inmiddels een heel sterk zichtbaar consumentenmerk, en we hebben geprobeerd deze campagne zo op te zetten dat beide merken elkaar versterken.’
Maandelijks sprintproces
De campagne is een product van Twenty Two, de eerder dit jaar opgerichte full service marketing agency for employer brands die onderdeel is van het ecosysteem van The Works (YoungCapital). Daar draait de Odido-campagnevideo momenteel dan ook prominent op de voorpagina. De samenwerking startte met een zogeheten Employer Marketing Scan, een onderzoek dat leidde tot essentiële inzichten in Odido als werkgever. Op basis van onze inzichten werden vervolgens een aantal candidate persona’s samengesteld, waarna het concept van Groei Met Odido werd verzonnen.
Het is al met al ‘een creatieve, vooruitstrevende en datagedreven campagne’ geworden, die binnenkort ook intern nog wordt gelanceerd, aldus Rolsma. Voor volgend jaar staat onder meer verdere optimalisatie van de website nog op de planning, en wil Odido bepaalde vacatures bij sommige doelgroepen nog wat nauwer gaan targetten, en eventueel ook nog nieuwe doelgroepen invoegen in de campagne. Dit gebeurt overigens samen met Twenty Two in een maandelijks sprintproces, vertelt Rolsma, die als laatste graag nog toevoegt ‘enorm trots te zijn op het resultaat dat nu al samen met een fantastisch team is bereikt.’
Lees ook
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.