Gem. leestijd 3 min  1306x gelezen

Hoe NS topteams voor op de trein zoekt

Het is misschien nog geen ‘Opeens heb je het…‘ Maar de nieuwe campagne waarmee NS conducteurs en machinisten zoekt, raakt ook zeker een snaar. En dat met een eigen collega in de hoofdrol. Hoe kwam hij zo tot stand?

Hoe NS topteams voor op de trein zoekt

Langdurige campagnes als ‘Opeens heb je het…’ spreken nog steeds tot de verbeelding. ‘Een campagne van dat kaliber (uit 1999!) kunnen we in de huidige war for talent goed gebruiken’, schreef Lucas Boon recent nog in reclamevakblad Adformatie. Of de nieuwe campagne van het spoorbedrijf in die legendarische categorie gaat vallen valt natuurlijk nog te bezien. Maar hoe je het ook wendt of keert, NS weet er wel een snaar mee te raken.

De 29-jarige conducteur Linda van Dijk zingt hier het nummer ‘Wie had dat ooit gedacht’.

In de bij de campagne horende video, die vandaag (1 juni) start op televisie, zien we geen acteur of artiest schitteren, maar ‘onze eigen collega conducteur Linda van Dijk’, vertelt woordvoerder Anne van der Wel. De 29-jarige Linda van Dijk uit De Krim (nee, niet dat betwiste schiereiland in Oekraïne, of dat vakantiepark op Texel, maar een streekdorp in Overijssel) zingt hier het nummer ‘Wie had dat ooit gedacht’, dat het afwisselende werk op de trein moet laten zien.

Nooit saai

Met de commercial wil NS mensen enthousiasmeren voor het beroep machinist of conducteur, ‘zodat we de treinen kunnen blijven rijden die reizigers van ons gewend zijn’, aldus Van der Wel. ‘De reclame toont in minder dan een minuut hoe het werk van een conducteur en een machinist eruitziet’, vult Van Dijk aan. ‘We komen langs allemaal verschillende plaatsen, van kleine dorpjes tot grote steden en geen één reiziger is hetzelfde. Juist dat contrast maakt ons werk zo veelzijdig en nooit saai. De wisselende omgeving, werktijden, collega’s en reizigers geven een gevoel van vrijheid.’

‘We bieden dit jaar ruim 500 opleidingsplekken tot conducteur of machinist, waarbij je al volledig salaris ontvangt.’

Mascha van der Heijden, directeur recruitment bij NS: ‘We bieden dit jaar ruim 500 opleidingsplekken tot conducteur of machinist, waarbij je al volledig salaris ontvangt. Op dit moment is bijna de helft van deze plekken gevuld. Er liggen dus nog volop kansen.’

Van muzikant naar conducteur

Linda van Dijk werkt nu zo’n 4 jaar als conducteur. Ook haar ouders werken allebei voor NS, haar vader als machinist en haar moeder als teammanager veiligheid & service. Voordat ze bij NS kwam werken volgde ze een opleiding tot muzikant, maar moest hier vanwege gezondheidsredenen mee stoppen. ‘In het liedje zing ik: wie had dat ooit gedacht, ik had het niet verwacht… Eigenlijk wilde ik de muziek in, maar helaas kon dat niet meer. Toen wezen mijn ouders mij op de mogelijkheden bij NS. Nu komt alles mooi samen, mijn liefde voor muziek én de trein.’

‘Extra leuk en bijzonder om zingend een inkijkje in mijn werk te mogen geven.’

De campagne is ontwikkeld door reclamebureau TBWA\NEBOKO, en geproduceerd door HazazaH, MRTN en Captcha! Net als in de vorige campagnes staat muziek centraal. Maar dit keer neemt dus geen bekende artiest plaats achter de stationspiano, maar een van de eigen NS-collega’s. Met haar hulp heeft muziekpartner MassiveMusic het nummer geschreven. ‘Extra leuk en bijzonder om zingend een inkijkje in het werk te mogen geven’, aldus Van Dijk.

hoe ns campagne

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners