Omschrijving van de case
De spanning op de IT-arbeidsmarkt is in 2021 tot recordhoogte opgelopen. Desondanks moesten we bij Wortell een personeelsgroei realiseren van 25%. Met ruime keuze aan werkgevers was het zaak om IT-specialisten te laten zien dat wij dé aantrekkelijkste werkgever zijn. We kozen voor een wervingscampagne op social media waarin 8-bit videogames de kern vormen en zijn omgetoverd naar een ‘Werken bij Wortell-verhaal’. Tijdens dit project zochten wij naar manieren om op unieke wijze in te zoomen op wat IT’ers verbindt. Innovatie binnen deze branche gaat in een razend tempo. De juiste IT-talenten aanspreken en daarin verwijzen naar hun eerste ontmoeting met technologie, wakkert een oude vlam aan in hun hart.
Bijna alle IT’ers die werken bij Wortell zijn in hun jeugd opgegroeid met 8-bit games.
Waarom 8-bit?
Bijna alle IT’ers die werken bij Wortell zijn in hun jeugd opgegroeid met 8-bit games. Het hoogtepunt van de dag was wanneer zij na school op hun piepkleine tv’tje of monitor klassiekers als Super Mario, Pac-Man en Wolfenstein 3D speelden. Deze generatie, die opgroeide in de jaren 80 en 90, is uniek: zij zijn de eerste generatie die groot werd met videogames. Nostalgie dus. Pixels zijn bovendien weer helemaal sexy. Je ziet deze stijl teruggekomen in retro games. Aan de hand van een doelgroep- en medewerkersonderzoek hebben we ons laten inspireren om geen standaard, dertien-in-een-dozijn-video’s te creëren, maar die totaal een andere kant op ging. Eén die de hoogtijdagen van deze games verbindt met werken bij Wortell.
De candidate journey
De eerste stap was aandacht trekken van potentiële werknemers. 8-Bit vormde de ideale kapstok. De nostalgische gevoelens bij 8-bit pixels of ‘wobbly’ 3D-modellen zijn niet te onderschatten. De tweede stap was meer vertellen over onze cultuur en werkgeverschap. Mensen zoeken niet alleen een baan, maar ook een werkgever die écht bij ze past. Om vervolgens met het platform van MrWork de juiste vacatures bij kandidaten aan te bieden. Deze vorm sluit aan bij onze waarden: laagdrempelig, regelmatig contact en korte doorlooptijden.
Wat was de impact van de case?
Benchmark-brekende cijfers
Een ongelooflijke interactie vanuit de doelgroep met de campagnes volgde. Maar liefst 85% van de mensen die de video voorbij zag komen, keek de video af (10% is gemiddeld in de markt (bron: MrWork). Van de 63.264 IT-specialisten die we bereikten, klikten er 11.618 door naar de website. Hier konden ze vervolgens hun journey op gepersonaliseerde wijze vervolgen.
In september waren alle wervingsdoelen voor 2021 al behaald.
Dankzij de video’s was er directe betrokkenheid bij de doelgroep en moest Wortell in september de campagne-activiteiten stopzetten: alle wervingsdoelstellingen voor 2021 waren al gehaald. In totaal hebben we 475 sollicitaties ontvangen, een stijging van 46% ten opzichte van 2020. Dit ondanks dat er in 2021 een harde daling was van het gemiddelde aantal sollicitaties in Nederland (Bron: DutchIT Channel). Uiteindelijk zijn in 9 maanden tijd 94 specialisten aangenomen op een totale populatie van 370. Dit zonder tussenkomst van bureaus.
8-bit ambassadeurs
In het verlengde van de 8-bit video’s hebben wij merchandise ontworpen met daarop de characters uit de 8-bit video’s. Aan de hand van verschillende giveaways binnen en buiten de organisatie deelden we deze uit. Ze worden met trots gedragen. Naast de nodige fysieke uitingen wordt content ook bij livegang van elke nieuwe video actief gedeeld op social media door onze collega’s.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
In de doldwaze arbeidsmarkt van IT’ers moet je authentiek zijn. Wil je opvallen? Dan moet je iets doen wat geen andere organisatie doet. Wij hebben iets unieks weten te creëren dat de massa ontstijgt. Het sluit volledig aan bij de doelgroep én raakt het hart van Wortell; de identiteit van de organisatie. Zo werf en behoud je de mensen die goed bij je passen en andersom.
Dat hebben we bereikt door goed te luisteren naar IT-specialisten aan de hand van een doelgroep- en medewerkersonderzoek, in combinatie met een goede dosis creativiteit. In tegenstelling tot outbound-marketing, wat zich focust op een brede groep, doen wij vooral aan inbound-marketing: kandidaten aantrekken, aanspreken én verrassen om hen zo te verleiden om bij ons te solliciteren.
Terugkijkend op 2021 hebben wij ons succesvolste recruitmentjaar in de geschiedenis van Wortell beleefd.
Terugkijkend op 2021 hebben wij ons succesvolste recruitmentjaar in de geschiedenis van Wortell beleefd. Wij kunnen niet trotser zijn op het eindresultaat! En om die reden zenden wij deze case in voor de Werf& Awards.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Recruitment Marketing: Friso Visser
Head of Recruitment: Bryan Peereboom
MrWork: Mees van Velzen, Robin Velberg en Jessy Kraan
Recruitment team:
Mylene Nijman, Lu Wie Hu, Kahina Fung, Cindy Smit en Clair van Breukelen
Creative Agency:
Remco Hergaarden – 100ms
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.