Het artikel gaat hieronder verder.

De uitzendbureaus waarmee Frans Dilven ooit werkte, daar was hij over het algemeen weinig tevreden over. ‘Je kunt er geluk mee hebben, maar ook pech’, aldus de directeur van Mega Collections, een internationale handelsonderneming uit Waalwijk, groot geworden met bloempotten. ‘De kans is klein dat je zo de echte toppers in de verkoop vindt. Vaak zijn het toch mensen die om een reden thuis zitten. Daarom richten we ons liever op de latent werkzoekenden: mensen die al een baan hebben, maar door een advertentie overtuigd worden om bij ons te komen werken. Een meer natuurlijke manier van werven is er tegenwoordig niet, vind ik.’
Klinkt mooi natuurlijk, maar dan is natuurlijk nog wel de vraag: hoe vind je die latente toppers dan precies? En Dilven (foto boven) wilde graag ook een jonge doelgroep aantrekken, maar besefte dat hij daar niet zomaar meer op kon targetten. Dus hoe dat dan aan te pakken? ‘We startten onze zoektocht eerst naar een medewerker Marketing, Communicatie en Styling (DTP), en zochten daarna verder naar een accountmanager voor de Duitse markt’, vertelt hij. Uiteindelijk vond hij daarvoor de oplossing bij RPO-dienstverlener Pro Contact. ‘Al was het wel even aftasten voordat we ontdekten wat werkte.’
Verjonging? Niet op Facebook…
De jobmarketing voor beide vacatures deed Mega Collections eerst op Facebook en LinkedIn. Maar al snel kwamen ze erachter dat ze daarmee niet de jongere doelgroep bereikten die Dilven zocht. Dus stapten ze over op Instagram. ‘Daar merkten we dat de leads qua leeftijd veel beter in het plaatje pasten. We weten nu: wie verjonging wil, moet niet op Facebook zijn.’
De samenwerking met Pro Contact bij deze twee vacatures stemt hem dan ook tevreden, vertelt Dilven. ‘Naast dat we beide vacatures hebben kunnen vervullen was het contact altijd fijn.’ Ook is hij fan van jobmarketing geworden, zegt hij. ‘Het is een nieuwe manier van werven waarmee je een doelgroep best specifiek kunt benaderen. Andere wervingsmethoden zijn vaak veel duurder, en je weet ook vaak niet wat externe recruiters precies aan het doen zijn. Deze optie gaf me juist grip. Ik zou het zo weer doen’, blikt hij terug.
‘Als mensen hier komen werken en het bevalt, gaan ze eigenlijk nooit meer weg. We vieren hier vaak jubilea.’
Maar voorlopig is dat overigens niet aan de orde, zegt hij. ‘Al onze vacatures zijn op dit moment vervuld. En als mensen hier komen werken en het bevalt, dan gaan ze eigenlijk nooit meer weg. We vieren hier vaak jubilea.’ Ook de jongere collega’s die Mega Collections zijn komen versterken zijn niet zo van het jobhoppen, verwacht hij. ‘Dat komt denk ik omdat ik een bepaald type probeer aan te nemen. Iemand die met beide benen op de grond staat, lekker zichzelf blijft en ook anderen respecteert. Dat, én het feit dat dit zo’n leuk bedrijf is, maakt dat mensen blijven en anders terugkomen.’
‘Fijne cultuur’
Ooit begonnen met het ‘simpele’ idee van het verkopen van bloempotten is Mega Collections sinds de oprichting in 1988 uitgegroeid tot een van de allergrootste im- en exportbedrijven in Europa, op het gebied van tuin-, balkon-, terras-, interieur- en sfeerartikelen. Het team telt momenteel zo’n 64 vaste medewerkers en 20 uitzendkrachten en bestaat uit een combinatie van oude rotten die er al sinds de oprichting bij zijn, mensen met ervaring en jonge professionals ‘vers van de pers’, zoals Dilven het uitdrukt. ‘Ieder brengt zo zijn eigen dosis gezelligheid, professionaliteit en expertise met zich mee.’
‘We dragen geen maatpakken en spreken niet met dure woorden.’
‘Wij willen niet alleen dat iedereen zich thuis voelt in zijn of haar eigen huis, maar ook bij ons. Daarom houden we het graag laagdrempelig. We dragen geen maatpakken en spreken niet met dure woorden’, zegt hij. Het helpt volgens hem ook dat het bedrijf ‘een leuk, vrolijk product over de hele wereld verkoopt, wat ons werk ook heel dynamisch maakt.’ En ‘iedereen wordt hier gerespecteerd en aangemoedigd om vooral zichzelf te blijven. Mijn collega’s zijn nooit bang om bij mijn kantoor aan te kloppen. Dat is een fijne bedrijfscultuur.’
Lees ook